Patent- och marknadsdomatolen fäller stjärnbloggare Alexandra "Kissie" Nilsson för smygreklam. Domstolen har gått igenom tre inlägg och i två av dem har inte märkningen varit tillräckligt tydlig för att läsaren ska förstå att det är reklam. I de två fallen placerades reklammärkningen i slutet av inläggen.
Om överträdelsen sker igen riskerar "Kissie" böter på 100 000 kronor.
Tidigare har bland andra den 14-åriga bloggaren Misslisibell fällt för smygreklam till sina följare i Reklamombudsmannens opinionsnämnd, RON, men det här är första gången ett fall prövas av domstol.
Stämningen från Konsumentombudsmannen omfattar även annonsnätverket Tourn Media. KO har i sina yrkanden till domstolen krävt att annonsnätverket Tourn Media ska förbjudas att marknadsföra produkter i sociala medier som om det rörde sig om oberoende konsumentinformation.
Domstolen anser dock inte att Tourn, som förmedlat reklamuppdraget till influencern, bidragit i sådan omfattning att det blir tal om något förbud eller åläggande.
"Vi är mycket nöjda med utgången för Tourn Medias del", säger vd Robin Stenman i ett pressmeddelande. Konsumentombudsmannen ska nu betala Tourn Medias rättegångskostnader på drygt 950 000 kronor.
Branschorganisationen Sveriges Annonsörer är också nöjda med domen och konstaterar att det har hänt mycket sedan de aktuella blogginläggen publicerades.
"Det kan tänkas att ”sponsored post” var en främmande fågel för några aktörer hösten 2016 men idag känns uttrycket vedertaget. Domstolen konstaterar att det inte finns något krav på att marknadsföring ska innehålla ett särskilt begrepp för reklammarkering. Det är tillräckligt att det framgår tydligt genom exempelvis layouten", skriver Tobias Eltell, jurist på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.
Domen mot "Kissie" kan överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen senast den 21 februari.