Avionero är nästa företag att ge sig in på den tuffa marknaden för flygsökningssidor. Förhoppningarna från grundaren Lars Kristensson är att Avionero ska sticka ut genom att fokusera på användarvänlighet, snarare än att försöka prispressa de redan tuffa marginalerna i branschen.
“Jag har varit i branschen i tio år och en sak jag kunnat se är att man i väldigt hög utsträckning har missat användaren”, säger Lars Kristensson grundare och vd på Avionero.
Tanken är att bolagets artificiella intelligens (AI) ska ge smarta förslag anpassade efter vanliga mönster hos användaren. Respons för att förbättra förslagen ska användarna kunna lämna direkt.
“Min inspiration har varit mänskliga resebyråer. Du går inte in där och säger: Jag vill resa från den här staden till den här staden, det och det datumet”, säger Lars Kristensson och fortsätter:
“Om vi tittar på hur en mänsklig agent fungerar, så lägger de fram förslag till dig. Utifrån det kan du direkt ge feedback på resultaten och säga ‘nej inte tretton timmar på flygplatsen’ och så tar vi in det i vår i process och försöker förbättra resultatet utifrån det.”
Avioneros affärsmodell bygger på att slussa trafik vidare till resebolag på nätet. Avionero får sedan en del av intäkterna.
Lars Kristensson grundade Avionero tillsammans med Anton Tyulenev. I juli 2017 tog Avionero in 1,3 miljoner kronor i kapital och i januari 2018 lyfte de ytterligare en investering på 5 miljoner kronor.
Bland investerarna i företaget hittar vi namn som Peter Benson, Patric Blixt, Micco Grönholm, Christian Jeppsson och Daniel Somos.