Sök ikon

Mardröm för OnePlus när 40.000 kunders kreditkortsuppgifter stulits

Artikel bild
Carl Peis OnePlus har det svettigt.

I två månader stal någon kreditkortsuppgifter från OnePlus kunder. Uppemot 40.000 kunder uppges vara drabbade.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Mobiltillverkaren OnePlus, ett bolag som den svensk-kinesiske entreprenören Carl Pei står bakom, har drabbats av ett större bakslag. Tidigare i veckan tvingades man stänga ned möjligheten att betala med kreditkort i sin e-handel.

Tekniksajten The Verge rapporterar nu att uppemot 40.000 kunder kan vara drabbade av ett mycket allvarligt säkerhetsproblem.

Sedan i mitten av november har ett datorprogram designat för att stjäla kreditkortsuppgifter varit verksamt på en av företagets servrar som hanterar betalningar. När kunderna matat in sina uppgifter har de automatiskt hämtats in av programmet.

Kortnummer, utgångsdatum och säkerhetskoder tros ha kunnat stjälas. OnePlus erbjuder nu de påverkade kunderna en kreditövervakningstjänst gratis under ett år.

Företaget utreder hur problemet har kunnat uppstå och uppger att man har kontaktat alla drabbade kunder via mejl. OnePlus tackar också den forumanvändare, under aliaset @superdutynick, som från början tycks ha upptäckt härvan.

"Vi kan inte nog be om ursäkt för att vi lät något sånt här hända. Vi är gränslöst tacksamma för att vi har ett sånt uppmärksamt community, och det smärtar oss att vi har svikit er", skriver företaget på den egna sajten.

Här kan du läsa detaljerna om incidenten.

Har du dålig koll på OnePlus? Läs mer om den ambitiösa satsningen – som ska utmana giganter som Apple – här.

Läs mer