KulturNatten Uppsala är en av Sveriges största med runt 175 000 festivalbesökare som tar del av 600 programpunkter under andra lördagen i september. Navet för hela arrangemanget är Kulturnattens webbsida, där besökarna går in för att navigera bland programpunkterna och få inspiration.
”Sajten är otroligt viktig”, säger Niklas Lundengård som är digital kommunikatör på Destination Uppsala, det kommunala bolag som projektleder KulturNatten Uppsala på uppdrag av Uppsala kommun.
”Går den ner några timmar slår det hårt mot Uppsala kommun som frontar arrangemanget. Kulturnatten är kommunens flaggskepp och funkar inte sajten blir man en enkel måltavla för kritik.”
Läs mer: Molnserver eller Rackfishserver – vad passar dig bäst?
Det är nog många som känner igen sig i utmaningen att ha en kampanjsida som lockar obefintlig trafik under årets alla dagar utom en eller två. På Destination Uppsala tog man inför 2017 års kulturnatt tag i problemet med nertiderna på sajten. Dels genom att utveckla själva programsidan, dels genom att byta driftleverantör från Amazon till lokala hostingbolaget Rackfish.
Resultatet lät inte vänta på sig. För första gången någonsin låg sajten uppe från morgon till natt under hela Kulturnatten, från den första programpunkten till den sista. Antalet sidvisningar för månaden före och under festivalen ökade med 37 procent, från 366 000 under 2016 till 508 000 under 2017. Antalet unika besökare sjönk något, men de som surfade in på sajten besökte fler sidor och stannade längre än under 2016. Sidinläsningstiden halverades.
”Det kändes toppen, allt gick långt över förväntningarna”, säger Niklas Lundengård. ”Vi är jättenöjda med att vi lade resurser på något så tråkigt som hosting, vilket i kombination med uppfräschning av programsidan gjorde att besökare fick en bättre upplevelse, stannade längre på sajten och tog del av programmet i större utsträckning”.
Kulturnatten i Uppsala har arrangerats årligen sedan 1989. Premiäråret bjöd på 96 programpunkter, en siffra som har växt till 600 under fjolårets festival.
När Rackfish fick uppdraget att ta över driften av Kulturnattens webbsida ersatte man Amazons tidigare lösning med sex servrar i ett moln med en enda standardserver, vilken testades och finkalibrerades för att kunna hantera de enorma trafiksvängningar som uppstår under kampanjperioden. Ett argument för att en stor molnlösning inte alltid är den bästa för alla kunder.
”Rackfish tog fram en lösning som är flexibel och passar våra behov perfekt. Under 11 månader är driften basal och enkel, under en månad väldigt kraftig. Och givetvis hade Rackfish tekniker standby under själva Kulturnatten, ifall något skulle hända”, säger Niklas Lundengård.
”Lösningen kostade några få tusen kronor mer än den förra, men det är en investering som verkligen betalar sig för Uppsala kommun och för skattebetalarna”.
Detta är en sponsrad artikel från Rackfish, en premiumleverantör av hosting, CDN, videostreaming och livestreaming från datacenter i Stockholm och Uppsala. Bland våra kunder finns stora och små företag samt många kommuner och landsting. Rackfish levererar högpresterande, driftsäkra virtuella servrar med full management – läs mer här!
Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits reportrar utan av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.