Det digitala låsföretaget Glue tog i mitten av november in nytt kapital på 35 miljoner kronor och har sedan drygt en månad tillbaka rullat ut en rad samarbeten med både e-handlare och transportföretag.
Bland annat har bolaget ett samarbete med Mathem.se, som erbjuder leverans av matvaror direkt in i kylskåpet hos kunder med Glues digitala låt. Även byggvaruhuset Fredells kan idag leverera byggvaror innanför dörren hos Glue-kunder.
Nu står det klart att Glue skrivit på ännu ett viktigt avtal. Det nya samarbetet med Bring innebär att alla som har ett Glue-lås hemma och köper varor hos en e-handlare som erbjuder Brings hemleverans som alternativ kommer att få ett meddelande från Glue-appen om att de kan välja att ta emot leveransen även när de inte är hemma. Detta görs med hjälp av en tillfällig, digital nyckel.
”Det här gör e-handlandet mycket bekvämare när man inte behöver passa en tid hemma eller köa hos ett ombud och man får tid över till roligare saker. Detta gör att man sannolikt väljer näthandel oftare än annars. Samtidigt kan transportbolagen optimera sina rutter mycket mer effektivt och spara kostnader”, säger Glues grundare Carl Johan Grandinson till Breakit.
Bolaget har sedan tidigare även ett samarbete med transportbolaget Citymail.
Glue öppnade kontor i London förra sommaren och målet för i år är att etablera sig på den brittiska marknaden och att starta fler samarbeten med bolag från olika branscher på den svenska marknaden.
Intresset för digitala lås ökade under 2017 då bland annat den amerikanska e-handelsjätten Amazon lanserade ett digitalt lås som skulle underlätta för kunder att ta emot leveranser. Även den svenska låskoncernen Assa abloy, som köpte amerikanska August Home, en leverantör av smarta digitala lås i höstas, testade samarbeten med e-handlare och transportbolag under förra året.