För ett par veckor sen kom beskedet – klädmärket Boomerang gick i konkurs efter över 40 år i klädbranschen. Bakom det låg att bolaget inte lyckats få fart på sin e-handel ordentligt, något som till exempel en klädjätte som H&M också har haft problem med.
De senaste veckorna har en budgivning pågått om resterna av bolaget och på måndagskvällen blev affären klar och det blir Tisenhultgruppen, som ägs av familjen Börjesson, som tar över varumärket.
"Vi har en lång och varm relation med Boomerang bakom oss. När vi fick besked om att det skulle gå i konkurs började vi snabbt titta på om det fanns en möjlighet att köpa upp varumärket" säger Malin Nordesjö från Tisenhultgruppen till Breakit.
Varumärket kommer alltså leva vidare men butikerna kommer däremot att läggas ner.
Tisenhultgruppen inledde sitt samarbete med Boomerangs grundare redan 1985 och därefter var familjen Börjesson delägare och representerande i bolagets styrelse fram till år 2014.
Malin Nordesjö säger att de tar över varumärket eftersom de tror på det.
"Det är ett starkt varumärke och vi tror på att vi kan åstadkomma förändring. Vårt fokus nu kommer att ligga på att gå tillbaka till grundfilosofin som bland annat handlar om att kvalitet alltid går före kvantitet", säger hon.
Ni köper ett bolag som just har gått i konkurs. Hur ska ni arbeta för att sälja varumärket?
"Det är för tidigt att säga. Vi ska att utarbeta en plan och Boomerang kommer inte att gå i konkurs igen."
Hur kommer ni att jobba med e-handel?
"Vi tar över varumärket och inte butikerna och vilka säljkanaler vi ska använda är inte helt klart än. Digitaliseringen är något som vi alla måste hänga med i men jag tror att man kommer att kunna fortsätta köpa Boomerang i butiker."
In som nygammal vd kliver Fredrik Larsson, han kom till bolaget redan 1995, då som säljare och var sedan företagets vd i nio år fram till 2009.
”Redan vid starten 1976 formulerades en filosofi och grundidé om att Boomerangs kläder ska vara som riktig vänskap: Tåla törnar, hålla länge och bara bli bättre med åren”, säger han i ett pressmeddelande.
”Nu tar vi steget in i framtiden genom att knyta an till dessa enkla och hållbara värden som än idag är högaktuella och livskraftiga."