Sök ikon

Startade Tretti.se – nu lanserar han en rak konkurrent till sitt gamla bolag

Artikel bild
Paul Fischbein, styrelseordförande för nystartade Hemmy. Foto: press.

Den gamle Qliro-chefen Paul Fischbein ska utmana sin gamla baby.
“Det finns ingen annan som levererar den kundupplevelse vi tror behövs”, säger han.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Paul Fischbein har jobbat med e-handel på ett eller annat sätt i 15 år. Hans e-handelskarriär började med att han grundade vitvarusajten Tretti 2003. När bolaget sedan köptes upp av e-handelskoncernen Qliro 2011 fortsatte Fischbein som koncernchef för hela gruppen. Då styrde han inte bara sin vitvarusajt utan även bolag som Nelly, CDON och Gymgrossisten.

Lönsamheten var god i flera av koncernens bolag, men efter ett turbulent 2016 och problem hos dotterbolagen Lekmer och Gymgrossisten lämnade han vd-posten.

Men nu står det klart att Paul Fischbein återvänder till e-handeln, och startar en konkurrent till sitt gamla bolag Tretti.se.

Sajten Hemmy ska sälja vitvaror, hushålls- och trädgårdsredskap. Själv axlar Paul Fischbein ordföranderollen och är även huvudfinansiär bakom projektet, som blir en mångmiljonsatsning.

“Det känns väldigt kul såklart eftersom jag jobbat med e-handel, och i synnerhet med vitvaror, så länge”, säger Paul Fischbein, och förklarar att han inte kommer ta någon operativ roll i det nya bolaget.

Varför lansera en ny vitvarusajt när Tretti redan finns?

“Det är en kombination av flera olika komponenter. Det jag framför allt känner är att vi har en situation på marknaden nu där ingen kan leverera den kundupplevelse vi tror behövs”, säger Paul Fischbein.

Han menar att det framför allt handlar om att kunna leverera produkterna snabbt och flexibelt, samtidigt som man ger kunderna en bra digital köpupplevelse och håller priserna låga.

“För att kunna leverera samma dag och på kvällar och helger krävs det att man har ett centrallager i Sverige. Det är det ingen som har idag”, säger Paul Fischbein.

Samtidigt säger han att han inte hade gett sig ut på en ny e-handelsresa utan att ha ett så stabilt operativt team.

Med sig på den nya satsningen har han flera gamla bekanta från Tretti. Björn Fant, tidigare teknikchef på Tretti med erfarenhet från startups som Lifesum och Videoplaza är med på tåget. Även Johan Forslund och Stefan Hörlén, ansvariga för hem- och trädgårdskategorin respektive vitvaror på Tretti finns med i grundargruppen.

“När man kontaktas av en så kompetent grupp personer blir det genast intressant att lyssna på pitchen”, säger Paul Fischbein.

Hittills har han satsat ungefär 1 miljon kronor på projektet och kommer vara den tongivande finansiären även framåt. Med sina relativt begränsade medel har bolaget alltså redan lyckats ordna både sajt och lager. Nu väntar bara marknadsföring och försäljning.

Läs mer