Sök ikon

Facebooks nya beslut – en kalldusch för mediebranschen

Artikel bild
Foto: TT

Sociala medier-jätten ändrar sin algoritm – ska prioritera inlägg från vänner och bekant istället för från mediebolag och företag.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Det var i en post på det sociala nätverket under natten mot fredagen som Facebook-bossen Mark Zuckerberg berättade om förändringen.

"Vi har den senaste tiden fått feedback från våra användare om att poster från företag, varumärken och media konkurrerar ut det personliga som får oss att få kontakt med varandra."

Förutom att prioritera inlägg från våra nära och kära kommer Facebook också att se till att  inlägg som leder till diskussion hamnar högre upp i newsfeeden.

Men vad spelar då allt detta för roll?

Facebooks newsfeed har blivit en enormt stort informationskälla, undersökningar visar att mer än hälften av alla amerikaner använder den för att ta del av nyheter och information. Det har i sin tur inneburit att många mediebolag, både svenska och utländska, har lagt mycket tid, pengar och resurser på att sprida sitt material via Facebook. 

Beskedet i natt ändrar den spelplanen helt och kan tvinga många stora mediebolag att tänka om.

Facebook förändrar kontinuerligt sin algoritm men den här gången tros förändringen vara större efter att sociala medier-jätten satts under hård press för att ha spridit falska nyheter under den amerikanska valrörelsen. 

Mark Zuckerberg skriver också i sin Facebook-post att han förväntar sig att förändringarna gör att användarna kommer spendera mindre tid på plattformen. 

Hela projeket kan ses som något av ett stort vågspel. Många mediebolag skapar det innehåll som användarna letar efter på Facebook – något de har gjort i utbyte mot spridning. Sociala medier-jätten senaste drag visar tydligt att de prioriterar privata kontakter framför kontakter mot företag.

Frågan är nu hur de stora mediebolagen kommer att agera nu.

Läs mer