Sök ikon
Breakit logo

Göteborgs hetaste skor tar nya kliv – Axel Arigato plockar in 35 miljoner i riskkapital

Artikel bild
Pressfoto från Axel Arigatos butik i Stockholm.

Brittiska modeexperter går in i Instagram-succén.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

De började med att kränga lädersneakers på Instagram och har på kort tid skapat ett namn för sig i modevärlden. I startupkretsar är dock Axel Arigato mindre kända.

Bolaget grundades av Albin Johansson, som var med och lanserade Qliros varumärke NLY Man, och designern Max Svärdh.

På de första 2,5 åren omsatte bolaget 65 miljoner kronor och gick blott någon miljon back. På det egna instagramkontot har man i skrivande stund 391.000 följare. Bolagets började med sina sneakers men allt eftersom bolaget vuxit har man breddat verksamheten och gör även egna kläder och väskor.

Nu avslöjar handlingar från Bolagsverket att skoföretaget laddat tillväxtbössan med betydande mängder torrt krut.

35 miljoner kronor har bolaget fått in i en nyemission. De nya pengarna kommer från det brittiska riskkapitalbolaget Vaultier7. Riskkapitalbolaget har, enligt sajten City AM, en fond på drygt 700 miljoner kronor och investerar i bolag inom skönhet, livsstil och hälsa.

Vad pengarna ska användas till är i dagsläget oklart. Sedan tidigare har bolaget upprättat fysiska butiker – eller showrooms – i både Stockholm och London. Med tanke på investerarens geografiska bas är det inte otänkbart att bolaget förbereder en bredare satsning på den engelska marknaden.

Axel Arigato värderas i rundan till 120 miljoner kronor, innan investerat kapital.

Kort efter att kapitalrundan stängdes har bolaget också plockat in en ny marknadschef. Rollen axlas av Tora Grape som tidigare varit marknads- och PR-chef på First North-listade Lexington.

Breakit söker Axel Arigato och Vaultier7 för en kommentar.

Läs mer