Sök ikon

Så ska Lindex nya vd Susanne Ehnbåge vända den negativa trenden

Artikel bild
Stora utmaningar väntar Lindex nya vd

Lindex är en av många klädkedjor som har det knepigt när e-handeln tar över allt mer. Nu ska nya vd:n Susanne Ehnbåge se till att man hänger med i den digitala omställningen.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Det senaste året har varit tufft för Lindex. Under andra kvartalet förra året halverades bolagets rörelseresultat samtidigt som försäljningen i butik sjönk med runt 5 procent. 

I augusti meddelade den dåvarande vd:n Ingvar Larsson att han slutar och i samma veva byttes även styrelseordförande Per Sjödell ut mot ägarbolaget Stockmanns vd Lauri Veijalainen. Det hjälpte inte och den sviktande försäljningen ledde till att 60 personer varslades på huvudkontoret i november. 

Nu plockar man in Susanne Ehnbåge från Netonnet för att vända på skutan.

“Det var inget enkelt beslut att tacka ja till jobbet. Jag trivs oerhört bra där jag är idag men efter 15 år vill jag utvecklas och det tror jag är möjligt genom att gå in i en ny bransch. Lindex står inför en stor digital resa och jag tror att jag med min bakgrund har mycket att bidra med där” säger hon till Breakit. 

Hur ska du vända den negativa trenden på Lindex?

“Ledningen som är på plats idag gör ett stort jobb för att förstärka Lindex position redan nu. När jag börjar i augusti tror jag att de har kommit långt med det arbetet. Men den resan måste så klart fortsätta. Jag kommer att jobba för att Lindex ska vara ett effektivt bolag med stor flexibilitet och fokus på kunden”. 

Stockmans vd Lauri Veijalainen pratade i november om att han inte var nöjd med volymen i e-handel och att bolaget behöver investera i ny teknik och kompetens. Hur ska du utveckla bolagets e-handel?

“Det är alldeles för tidigt att säga men tittar man på det med ett helikopterperspektiv så gäller det att ha fokus på det digitala samt att vara lyhörd för vad kunden efterfrågar”.

Redan 2005 jobbade Susanne Ehnbåge med e-handel på Siba och sedan dess har hon haft olika chefsroller på SIba och Netonnet sedan företagen gick ihop för två år sen.

“Det jag har gjort på Siba och Netonnet har gett mig värdefulla kunskaper och insikter som jag tar med mig in i min nya roll”.

Lindex är ju inte det enda klädbolaget på den svenska marknaden som har haft problem att få fart på e-handeln. Varför är det så tror du?

“Jag vill inte gå in och recensera konkurrenter men generellt sett så är det en bransch med högt tempo och man måste verkligen ha fokus på kunden. Det gäller att aldrig hamna i otakt med vad kunderna efterfrågar.”

Vad är intressant med just Lindex tycker du?

"Det är ett spännande varumärke och jag känner att jag kan identifiera mig med en typisk Lindexkund. Lindex har en stark position på modemarknaden och jag ser samtidigt en stor potential till att förstärka den ytterligare. Att många har en relation med varumärket gör möjligheterna ännu större."

Läs mer