Med sin nya startupfabrik Nordic tech house ska Isabella Löwengrip skapa en plattform för bolag att skala upp sin verksamhet på. Tanken är att entreprenörerna ska få hjälp med såväl teknisk kompetens som marknadsföring.
Nu har man hittat ett nytt investeringsobjekt, som kanske är lite otippat. Istället för att satsa på en startup har Nordic tech house valt att investera i det 15 år gamla modevarumärket Stylein.
I likhet med resten av modebranschen står dock Stylein inför en rejäl omvälvning driven av digitalisering. Och man har redan kommit en bra bit på vägen. Enligt bolagets vd och grundare Elin Alemdar har man det senaste året lyckats flytta ungefär 20 procent av försäljningen från fysisk butik till sin egen e-handel.
“Detaljhandeln med de små butikerna ute i landet har det väldigt tufft nu. Därför gäller det för oss att vara starka och tydliga i våra egna kanaler, även om varuhus som NK och Åhléns fortfarande såklart är väldigt viktiga för oss”, säger Elin Alemdar.
Med hjälp av kompetensen som Nordic tech house har planerar bolaget nu att ta nästa kliv i sin digitala resa. Hur mycket som investeras i bolaget eller vad det värderas till vill inte parterna gå ut med men Elin Alemdar är tydlig med att det stora värdet inte kommer i form av kontanter utan kompetens och utvecklingshjälp.
“Nordic tech house har digitala muskler som vi inte har internt på bolaget. Det kändes direkt som en väldigt bra match när killarna där kunde måla upp för oss alla möjligheter som fanns med vår sajt och allt man kan göra med den. Nu vill vi växa som ett globalt modemärke med en egen stark digital plattform”, säger hon.
I samband med investeringen lär också bolaget få en enklare väg in i Isabella Löwengrips digitala värld och nå ut till alla hennes följare.
Varför valde ni just Nordic tech house?
“Vi har haft fler potentiella delägare som visat intresse för oss under åren. Det har alltid varit väldigt lärorikt för mig att se bolaget från ett utifrånperspektiv men det har inte känts helt rätt i magen förrän nu. När de hörde av sig var det egentligen inte så mycket tveksamheter. Andra har frågat mig vad jag skulle vilja göra med en påse pengar, Nordic tech house presenterade istället allt de tyckte att de kunde tillföra till Stylein som varumärke. Jag är väldigt stolt över att få alliera mig med så smarta människor”, säger Elin Alemdar.