Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Apotea-grundaren Fabian Fischer hoppar av – jobbar med hemligt projekt

Artikel bild
Radarparet Pär Svärdson och Fabian Fischer går skilda vägar. Foto: TT samt Scanpix.

Fabian Fischer är doldisen bakom två svenska e-handelsjättar. Nu lämnar han Apotea – och parhästen Pär Svärdson.


Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

De har följts åt i två decennier. Tillsammans har de grundat två av Sveriges mest framgångsrika e-handelsbolag: nätbokhandeln Adlibris och onlineapoteket Apotea.

Vd:n Pär Svärdson är den som syns och hörs mest, och har till och med kallats för ”e-handelns Zlatan”. Men doldisen Fabian Fischer är en av nyckelspelarna bakom både Adlibris och Apotea.

Nu går de två entreprenörerna skilda vägar, kan Breakit berätta. Fabian Fischer har lämnat Apotea.

“Jag bestämde mig för att jag skulle köra Apotea i tre år, men det blev sex. Nu är det dags att hoppa på nästa grej”, säger Fabian Fischer till Breakit.

Apotea föddes genom att Pär Svärdson, Fabian Fischer och fyra till ur Adlibris ledningsgrupp tog över ägandet i Familjeapoteket, som då stod vid ruinens brant och hade Sjätte AP-fonden som majoritetsägare.

Då, 2011, omsatte bolaget 12,1 miljoner kronor och gjorde en förlust på nära 20 miljoner. Sedan dess har Apotea varit en av de snabbast växande e-handelsraketerna i Sverige.

2017 sålde Apotea för omkring 1,5 miljarder kronor, med en vinst på omkring 60 miljoner, enligt Breakits uppgifter.

Fabian Fischer är jämte Pär Svärdson av de större ägarna i bolaget. Enligt ägardatabasen Value8 kontrollerar han 17 procent av aktierna i Apotea-grundarnas ägarbolag Laulima AB. Det äger i sin tur runt hälften av aktierna i Apotea, som i våras värderades till 2,4 miljarder.

”Jag är kvar som ägare i Apotea, och tror stenhårt på bolaget. Jag har inte sålt något och har inga planer på att göra det”, säger Fabian Fischer.

Varför vill du sluta?

“Jag älskar att starta företag. De första tre-fyra åren är fantastiska, när man får göra allt själv och lösa alla problem. Men jag har lärt mig att när det blir för stort tycker jag inte att det är lika roligt längre”.

Det är över 20 år sedan Pär Svärdson och Fabian Fischer lärde känna varandra. De fick båda jobb på konsultbyrån Accenture i mitten av 90-talet – och för att spara pengar lät Pär Svärdson sin nya kollega flytta in i hans lägenhet.

På kvällarna spånade de båda unga konsulterna affärsidéer. Inspirerade av Amazon startade de tillsammans med två andra Accenture-kollegor nätbokhandeln Adlibris 1997. Sex år senare köptes bolaget upp av mediejätten Bonnier.

När duons inlåsningsperiod gick ut kunde de kvittera ut en saftig tilläggsköpeskilling, då Adlibris hade växt till att omsätta en miljard kronor 2010.

Pär Svärdson och Fabian Fischer sade upp sig, värvade ett antal nyckelpersoner från Adlibris och drog igång Apotea 2011.

Enligt uppgift till Breakit är Fabian Fischer nu i färd med att starta sitt tredje bolag. Denna gång sker det dock utan Pär Svärdson.

“Jag är jättenöjd över den långa tid som vi har jobbat tillsammans, och jag tror inte att bolagen hade blivit så framgångsrika om jag inte gjort det tillsammans med honom. Men det kanske är dags nu. Det känns spännande” säger Fabian Fischer.

Han vill inte avslöja några detaljer om sitt nya projekt. Klart är dock att e-handelsräven Fabian Fischer, som var teknisk chef (CTO) på Adlibris och it-chef (CIO) på Apotea, ska lämna näthandeln bakom sig.

”Jag startar detta med en grupp människor, och det är inte en e-handel. Det är roligare att få lära sig någonting helt nytt”, säger han.

Läs mer