Sök ikon

Flickfotografen Bingo Rimér är Sveriges okände domänkung

Slagkraftiga och enkla webbdomäner kan kosta en förmögenhet. Bingo Rimér började investera i dem redan på 1990-talet. "Jag kände mig som ett missförstått geni", säger han.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Bingo Rimér, som annars mest är känd som skandalomsusad flickfotograf, har tappat räkningen på alla domännamn han registrerat och sålt. Han insåg tidigt att det fanns en marknad.

”Jag försökte få loss domänen bingo.se till mig själv och det var så krångligt att jag började intressera mig för hur regelverket fungerade", berättar han.

Det var i mitten av 1990-talet och reglerna som omgav .se-adresser var strikta. Privatpersoner kunde inte registrera domäner förrän 2003. Istället krävdes det att du hade ett företag med ett namn som passade ihop med domänen du ville registrera.

”Jag började starta bi-firmor där jag använde å,ä,ö för det syns ju inte i domänen. Spört & Nytt hette ett företag. Sportnytt blev riktigt griniga”, säger Bingo Rimér.

Han tror att det nuförtiden är svårt att snappa upp nya, bra domännamn.

”Det är stor skillnad. Jag tror att alla tänkbara kombinationer på fem bokstäver.com är tagna. En bra .com adress kan kosta miljoner och eftersom det var billigt att registrera adressen kunde du tjäna mycket pengar. Det är en mycket mer aggressiv marknad i dag.”

Redan för tjugo år sedan kunde det vara hård konkurrens om namnen.

”Om flera ville ha en domän sattes det i karantän till midnatt då det släpptes igen. Jag anlitade en advokat som en sekund över midnatt skickade i väg en ansökan om domän via fax. Det fax som först kom in efter tolvslaget fick domänen”, berättar Bingo Rimér.

Bingo Rimér håller fortfarande på med domänhandel.

”Jag har precis lanserat hemsida.se tillsammans med ett nytt företag och jag har många domännamn kvar som jag ligger och ruvar på.”

Bland dessa domän finns doktor.se, debatt.se, tv-spel.se samt vetenskap.se.

”Jag har alltid registrerat domäner av entreprenöriella skäl.  Jag registrerade till exempel tv7.se för att kunna göra webbtv, men vi var ute tio år för tidigt.”

Istället köpte så småningom TV4-gruppen domänen och den grafiska profilen.

”Vi gjorde en fantastisk affär”, säger Bingo Rimér.

Men den största affärer han har gjort är ändå försäljningen av bingo.se till Mariabingo.

”Vi byggde upp en hel spelportal innan vi sålde den", säger han.

Han vill inte säga hur mycket affären gick på.

”Men jag tror vi har rekordet på .se-sajter. Jag hade väldigt roligt för de där pengarna i Las Vegas.”

LÄS MER: Svårare bli rik på att sälja vidare domännamn

Ett domännamn han varit särskilt nöjd med är pau.se som han registrerade i början av 2000-talet.

”Vi skulle starta en tidning och jag var helt besatt av att få med .se i företagsnamnet. När jag kom på Pause kände jag mig briljant, som Steve Jobs när han kom på Iphone ungefär. Sedan gick jag ut på stan och så sa folk 'Å vad roligt att du börjat med den här tidningen pau punkt se'.”

Det var innan dotcom-boomen, innan webbadresser blev lika vanliga som geografiska adresser.

”Jag kände mig som ett missförstått geni, det gör jag fortfarande. Som van Gogh, jag ville bara skära av mig örat. Nu när vi lanserar tidningen igen digitalt så fattar alla.”

Bingo Rimér vill trots sin erfarenhet inte gärna sia om framtiden för domänmarknaden.

”Utvecklingen går så fort nu, det gör det jättesvårt att förutsäga vad som kommer att hända.”

De nya toppdomänerna som .app och .buy tror han eventuellt kan skaka om marknaden lite.

”Det kan de väl göra. Det banar väg för nya möjligheter, men samtidigt är det en mycket tuffare marknad. Det är som med alla branscher. Det var mycket lättare att bli fotbollsproffs på 50-talet än det är att bli en ny Zlatan i dag.”

SANNA WOLF-WATZ

Läs mer