Under förra året stod Amazon för 44 procent av den amerikanska e-handeln – och många kan redan historien bakom framgångssagan.
Grundaren Jeff Bezos drog igång sin digitala bokhandel från garaget – och nu har bolaget gjort honom till en av de rikaste människorna i världen.
Varför är det här relevant då, kanske du undrar?
Jo, för att vi funderar på om den svenska mediejätten Bonnier är på väg att bygga en Amazon-kopia.
Bonnierägda Adlibris Group, vars flaggskepp inte helt oväntat består av internetbokhandeln Adlibris, har nämligen varit ute på köpturné de senaste åren.
I dag utgörs gruppen bland annat av Roliga Prylar, Odla och Kökets favoriter.
Nu verkar mediejätten vässa e-handelsstrategin ordentligt genom att bryta loss Adlibris Group som blir grunden till ett nytt affärsområde, kallat E-commerce.
Adlibris vd Johan Kleberg som ska ansvara för satsningen, och även har gått in i Bonners ledningsgrupp, förklarar att det här en del av den långsiktiga e-handelsstrategin.
Symboliskt nog är det affärsområdet "Böcker" Adlibris lämnar.
”Det är ett tecken på att vi lyckas bredda oss, försvara och förstärka positionen både inom böcker och andra produktkategorier. E-handelsfrågorna framåt ser olika ut jämfört med exempelvis förlagsverksamhet”, förklarar Johan Kleberg.
Han menar att förändringen effektiviserar kommuikationen med Bonnier och lyfter e-handeln på agendan.
”För att klara av de stora investeringarna som krävs i både IT, logistik och marknadsföring framåt måste man vara en avsevärt större aktör. Det här är ett sätt för oss att växa snabbare”, säger Johan Kleberg.
Större delen av omsättningen kommer fortsatt från böcker – men det ska förändras.
"Målsättningen de kommande åren är att omsättningen för annat än böcker ska vara lika stor som bokomsättningen", säger Johan Kleberg.
Internetbokhandlaren har redan genomfört en rad drag för att försöka hänga med i utvecklingen. Ett exempel är appen Adlibris Express som levererar beställda böcker och produkter samma dag.
Nu är Adlibris på jakt efter fler e-handelsbolag för att bredda verksamheten.
”Roliga Prylar förvärvades i början av förra året men sedan har vi inte hittat någon, men vi letar absolut efter e-handelsförvärv” säger Johan Kleberg.
Han berättar att 2017 kändes som ett genombrott sett till försäljning av andra produkter än böcker, även om det fortfarande utgör ett viktigt ben.
Rörande jämförelsen med Amazon konstaterar Johan Kleberg att Adlibris kom igång betydligt senare med att bredda sortimentet, för runt tre år sedan.
”Det är klart man gärna vill jämföra sig med Amazon som är ett fantastisk företag och en stor inspiration, men det vore lite förmätet att säga det. Vi är i början på den utvecklingen som de startade mycket tidigare”
Adlibris aktiebolag visar en omsättning på 1,4 miljarder kronor under 2016 samt ett minusresultat på 1,3 miljoner kronor.