Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Vad ska Breakit hårdbevaka 2018? Var med och bestäm!

Artikel bild

Vi har Sveriges smartaste läsare. Nu vill vi att ni hjälper oss att välja rätt.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

När vi startade Breakit för tre år sedan fokuserade vi vår redaktionella bevakning på människorna och bolagen som utmanade det traditionella näringslivet.

Då var många svenska företagsledare visserligen medvetna om att digitaliseringen skulle påverka deras bransch, men osäkerheten var fortfarande stor kring hur de skulle navigera i det nya landskapet som höll på att växa fram.

Idag handlar nästan allt i det svenska näringslivet, mer eller mindre, om digitaliseringen och dess följder.

Det har också fått konsekvenser för Breakits redaktionella inriktning. Om vi tidigare lade mest kraft på utmanarna i det svenska näringslivet så är det idag minst lika relevant att beskriva hur de som utmanas agerar.

Ett konkret exempel på hur vi breddar vår bevakning är Hennes & Mauritz. Våren 2015 var det sällsynt med artiklar om den svenska klädjätten på Breakit. Istället skrev vi texter om hur 3D-bolaget Volumental tog fram skräddarsydda skor med ny teknik eller hur Zalando byggde Europas största klädhandel på nätet.

Då kändes H&M:s fokus på sina fysiska butiker inte lika spännande. Men idag är läget ett helt annat. H&M befinner sig i en allvarlig förtroendekris på grund av att man hamnat på efterkälken digitalt och investerar nu miljarder och åter miljarder för att komma ikapp.

Som ekonomijournalist är det svårt att hitta ett mer intressant bolag att bevaka vintern 2018. Och jag vill hävda att det som sker i H&M just nu är relevant för alla som agerar i det svenska näringslivet – inte minst startupbolagen som vill ge sig in i racet. Av H&M-chefen Karl-Johan Perssons kamp för att ta klädjätten in i digitaliseringens tidevarv finns det mycket att lära.

Och det är i den skärningspunkten mellan gammalt och nytt, utmanare och utmanade, vinnare och förlorare, som vi på Breakit vill befinna oss. Det är på Breakit du ska hitta historierna om hjältarna som förnyar och vitaliserar det svenska näringslivet.

Under 2018 kommer vi fortsätta att bredda vår bevakning bland annat med hjälp av att vi utökar redaktionen med fler journalister. Men samtidigt kommer vi att kanalisera en betydande del av våra resurser till några specifika områden. Vi har valt att kalla de här fokusområdena för Breakits Gamechangers 2018. Det är här som vi tror att det svenska näringslivet står inför de största förändringarna under det nya året.

Totalt har vi på redaktionen sorterat fram fem olika Gamechangers 2018 – här är hela listan:

# Autotech – elektrifieringen av transportmarknaden

# Sociala medier – förändrar hur man skapa nya affärer i näringslivet

# Health tech – digitaliseringen av vård och hälsa

# E-handel – digitaliseringen av svensk handel skapar nya vinnare och förlorare

# Fintech – bankjättarna går sin tuffaste kamp

Varje gamechanger kommer en reporter här på Breakit få ansvar för att hårdbevaka. Planen är också att vi under året ska köra en seminarieserie tillsammans med investmentbanken Carnegie där vi analyserar varje gamechanger lite mer på djupet med hjälp av inbjudna företagsledare och analytiker.

Urvalsprocessen av gamechangers 2018 är såklart ingen vetenskap. Dessutom råkar Breakit ha Sveriges vassaste och smartaste läsare. Därför vill jag uppmana er alla att reagera med både ris och ros på vårt val av gamechangers 2018. Har vi tänkt rätt? Har vi missat något område? Hör av dig till mig direkt – enklast mailar du mig på stefan@breakit.se.

Jag är väldigt nyfiken på era inspel.

Läs mer