En allt större del av dagligvaruhandeln flyttas från fysisk butik till nätet i Sverige. Flera stora affärer har gjorts på senare tid. Axfood har till exempel köpt både Middagsfrid och Mat.se och Clas Ohlson gick nyligen in i Mathem.
Coop däremot, tappar marknadsandelar. För att locka nya kunder har matkedjan byggt ett e-handelslager i Kungens kurva utanför Stockholm, som kallas för “Dark Store”.
“Coop har i realiteten tappat andelar under 20-25 åren, men jag är inte anställd för att fortsätta tappa andelar”, säger nya vd:n, Magnus Johansson, i en intervju med DN.
Tillväxten för mat på nätet är 30-35 procent medan dagligvaruhandeln som helhet endast växer 2,2 procent till och med oktober i år, skriver tidningen.
“Vi växer mindre än marknaden som helhet. Vi är precis över vattenytan för att växa över huvud taget”, konstaterar Magnus Johansson.
Målet för 2018 är givetvis att vända den negativa utvecklingen. Sparandet med bland annat stängda butiker, som gjort att Coop går med vinst, ska bytas mot tillväxt. Strategin håller på att tas fram och i den ingår exempelvis att investera i e-handel och att fortsätta bygga om butiker.