Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Facebook kom precis på att ”fake news”-dödaren inte fungerar

Artikel bild
Mark Zuckerberg. Foto: TT

Märkningen kan leda till att folk litar på tramset ännu mer.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

"Fake news" blev ordet på allas läppar i samband med det amerikanska presidentvalet 2016. Mark Zuckerbergs tidigare så hyllade sociala nätverk Facebook befann sig plötsligt i en kritisk debatt som pekade på vilket ansvar som kommer med 2 miljarder användare.

Kort sagt: Det är dåligt om Facebook sprider desinformation som är framtagen för att splittra det amerikanska samhället.

För att städa upp gick Facebook hösten 2016 ut med att man planerade en slags varningstext på tveksamma artiklar.

Funktionen debuterade i mars. Den gick ut på att externa faktagranskare bedömde publicerat innehåll som anmälts av Facebooks användare. Om ”nyheten” visade sig vara falsk försågs den med märkningen ”ifrågasatt”.

Nu, mindre än ett år efter premiären, skrotas märkningen för fejkade nyheter. Det uppger Facebook i ett blogginlägg. En av orsakerna är att forskning tyder på att märkningen kan leda till att människor litar på innehållet ännu mer.

”Bara för att något märks ut som falskt eller ifrågasatt betyder det inte nödvändigtvis att vi kan ändra någons uppfattning om dess tillförlitlighet. Faktum är att viss forskning tyder på att starka ord eller visualiseringar (såsom en röd flagga) kan slå tillbaka och istället ytterligare befästa någons övertygelse”, skriver Facebook om saken.

Istället ska Facebook nu visa relaterade artiklar i anslutning till misstänkt falska nyheter.

Detta är må hända ett bra komplement, men det framstår ändå som en detalj sett till den större bilden. Att få bort fejkade nyheter från Facebook genom att låta en rad externa faktagranskare föreslå mer korrekta versioner av verkligheten är lite som att försöka stoppa vattenflödet ur en badkarskran med ett litet glas. Speciellt med tanke på att Facebook kontrollerar själva kranen.

Bolaget uppger att man i dagsläget minskar räckvidden med 80 procent för inlägg som har blivit klassade som fejk eller spam. Detta arbete syns inte utåt, men är det i särklass viktigaste verktyget i Facebooks kamp för en bättre miljö på plattformen.

Problemet är att det i dagsläget i snitt tar tre dagar för Facebooks faktagranskare att komma med sin dom. Ofta sker spridningen dock mycket snabbare än så, vilket Facebook erkänner i en video.

”Vi vet att processen tar för lång tid”, säger Dan Zigmond, chefsanalytiker för News Feed på Facebook och fortsätter:

”Det är inte bra nog och vi jobbar hårt för att snabba upp den processen”.

Så får vi se ett 2018 utan falska nyheter på Facebook? Det återstår att se.

Läs mer