Sök ikon
Breakit logo

E-handeln fortsätter att pressa Kappahl

Artikel bild

Kappahl försäljning sjönk under det senaste kvartalet – och precis som för många andra är det e-handeln som pressar klädförsäljningen.

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

nyheter@breakit.se

Kappahls försäljning sjönk med 7,5 procent i det första kvartalet och bolaget indikerar att pressen har fortsatt därefter.

"Vår bedömning är att Kappahls omsättning fortsatt kommer vara under press det kommande kvartalet, bland annat som en konsekvens av ett förändrat köpbeteende", skriver Kappahls vd Danny Feltman i rapporten för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret, september till november.

"Vi kommer inför våren dels att lägga större vikt vid att rikta vårt erbjudande till målgrupper som fortsatt prioriterar att handla i fysiska butiker samtidigt som vi parallellt fortsätter att utveckla Kappahls digitala plattform och fortsätter satsningen på Newbie-konceptet", skriver han vidare apropå kundernas förändrade köpbeteende.

I jämförbara butiker backade Kappahls försäljning med 5,3 procent och det var värre än vad analytikerna hade befarat.

"Försäljningen under kvartalet har inte levt upp till våra förväntningar då höstens sortiment och det sätt det presenterats för marknaden inte tilltalat vår kund i tillräcklig utsträckning. Strategin kring förändrad pris- och kampanjstruktur har inte levt upp till våra förhoppningar på motsvarande sätt som under föregående år, till del beroende på ett hårdare marknadsklimat. Vår bedömning är att det dels är en följd av något varmare väder under delar av hösten men också ett förändrat köpbeteende med en accelererande nätbaserad handel", skriver Kappahls vd i rapporten.

Läs mer