Sök ikon

Stefan Persson: Dråpligt att folk säger att H&M behöver en IT-strateg

Artikel bild
Stefan Persson (i förgrunden) går ut och stödjer sin son Karl-Johan Persson (i bakgrunden). Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

H&M:s styrelseordförande och storägare ryter till mot kritikerna.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Klädjätten H&M har varit hårt pressad den senaste tiden. Förra veckan rasade aktien efter en rapportbesvikelse. Bolagets vd Karl-Johan Persson kritiserats för att inte leda bolaget tillräckligt väl.

Nu tar bolagets styrelseordförande och storägare Stefan Persson bladet ur munnen och försvarar sin vd – som även är hans egen son.

“Att kräva någons avgång när vi år efter år växer globalt är inte seriöst. Det kanske är andra bolag man ska kika på och vara orolig för”, säger Stefan Persson, i en intervju med Svenska dagbladet.

Han menar att bolaget fått oförtjänt mycket kritik för att inte lyckas med omställningen från fysisk till digital handel.

“Online är vårt glädjeämne, inte ett sorgebarn. Här ligger vi i framkant, före de flesta i vår bransch. Däremot kompenserar ännu inte online och de nya varumärkenas goda utveckling för tappet i fysiska H&M-butiker”, säger han till Svd och fortsätter:

“Det är ganska dråpligt att höra förståsigpåare säga att H&M borde skaffa sig en it-strateg. Det är som att säga att SKF borde tänka på att kulorna ska vara runda.”

Han menar att de enda som presterar bättre än H&M är ärkerivalen Inditex, som bland annat äger butikskedjorna Zara och Massimo Dutti.

Så sent som i september i år lade Karl-Johan Persson fram bolagets strategi för att lyckats digitalt.

Läs mer