Sök ikon

Wisterberg: Nej, Facebook ska inte börja skatta i Sverige

Artikel bild
Erik Wisterberg är Breakits mediereporter. Foto: TT/Breakit.

Det såg ut som en sådan miljardjulklapp från Zuckerberg. Men Facebooks skatteutspel är inte vatten värt, skriver Breakits Erik Wisterberg.


Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Facebook säljer annonser i Sverige för minst en miljard kronor. Det kunde vi på Breakit visa genom att skärskåda det sociala nätverkets siffror för 2016.

Samtidigt betalade Facebooks svenska dotterbolag endast 2,5 miljoner kronor i skatt.

Dokumentläckan ”Paradise Papers” satte nyligen – återigen – ljuset på det intrikata upplägg som Facebook använder för att minimera sin skatt i Sverige och andra EU-länder.

Därför skapar nu Facebooks skatteutspel, som kom sent under tisdagen, stor uppmärksamhet.

Sveriges RadioDagens Industri och vi på Breakit är några av medierna som konstaterar att Facebook ska börja skatta i Sverige.

Oj, tänkte jag i går när jag läste om detta. I mitt huvud började jag fila på en text om hur detta sätter press på bolag som Google och Amazon Web Services – som inte heller skattar i Sverige.

Men oj så fel jag hade.

Men vid en närmare genomläsning av Financial Times artikel (som var först med nyheten) visar det sig att Facebooks skatteutspel är otroligt urvattnat.

Nyckelmeningen lyder såhär:

”Intäkter från dess självbetjäningsplattform, där miljoner småföretag köper annonsutrymme, kommer fortsatt att bokföras på Irland”.

Facebook har säkerligen vissa kunder som köper vissa produkter utanför Facebook Ads Manager. Men den förkrossande majoriteten köper och betalar sina annonser just via självbetjäningsplattformen. Det är alla dessa dessa miljontals kunder som bygger upp Facebooks miljardaffär.

Dessa intäkter ska alltså fortsatt redovisas på Irland, där Facebook har det ökända skatteupplägget ”double irish”. Sammantaget verkar Facebooks skatteutspel vara ett gigantiskt slag i luften.

I Facebooks egna pressmeddelande nämns inte ordet skatt alls. Företaget pratar istället om var intäkter ska bli registrerade (recorded). Enligt Facebook är målet att blidka regeringar och lagstiftare som har krävt en större öppenhet kring bolagets intäkter i respektive land.

Bolaget uppger att man framöver ska bokföra intäkter i länder som har lokala säljkontor, vilket Sverige har. Det var bara den där detaljen om att det inte gäller merparten av Facebooks miljardintäkter.

Breakit har sökt Facebooks nordiske kommunikationschef Peter Munster, som inte vill kommentera saken utan hänvisar till det pressmeddelande som bolaget har skickat ut.

Läs mer