I samhällsdebatten talas det mycket om work-life-balance och trendordet “livspussel”. Det handlar helt enkelt om hur man ska få jobb och privatliv att lira på ett bra sätt utan att inkräkta för mycket på varandra.
Pär-Jörgen Pärson, investerare på Northzone, sa nyligen i en intervju att det är en myt att work-life-balance funkar för nystartade bolag. Alla håller så klart inte med. Många är trötta på bilden av entreprenören som en supermänniska som måste jobba dygnet runt, däribland Breakits krönikör Digge Zetterberg Odh.
Ola Sars som grundat och driver musikstartupen Soundtrack your brand, tillhör också skaran som definitivt inte tror på jobbdagar som slutar långt efter 17. Tvärtom kallar han det oproduktivt och ineffektivt. Efter att ha läst den här artikeln på The next web ringde Breakit upp för att höra mer om hur han resonerar.
“Många i vårt team är ganska seniora och har barn. En avgörande parameter sedan start har varit att bygga världens bästa bolag inom B2B-musik (business to business, reds anm) och samtidigt ha ett liv vid sidan av jobbet. Jag och mina medgrundare, Andreas och Joel, har haft det som en mycket uttalad strategi från början – vi ska göra det här på ett smart sätt”, säger Ola Sars.
"Bara en grundinställning"
Själv lämnar han kontoret senast klockan 16, två-tre dagar i veckan för att hämta barnen, 5 och 7 år, på förskola och skola. Givetvis finns det perioder då han måste jobba efter att de har somnat, men förhållningssättet är att frigöra så mycket tid som möjligt med familjen. I Ola Sars Linkedinprofil finns även föräldraledighet i 9 månader listat, med arbetsbeskrivningen: “managing the most important team ever”.
“Det här gör oss inte till bättre människor eller mig till en bättre pappa än någon annan. Det är bara en grundläggande inställning till livet. Vi bor i ett land där vi har möjlighet att vara med våra barn och det vore för jävligt om man inte tog den chansen. Vi ska fortfarande vinna, exportera och driva den svenska idén men har man möjlighet att kombinera de faktorerna så tror jag att vi kan öka den sammanlagda effektiviteten”.
Att det skulle finnas en mentalitet inom startupvärlden att jobba tills man stupar, håller inte Ola Sars med om. Han säger att han har träffat massor av bolag som har en helt annan inställning.
“Man tappar i produktivitet när man jobbar för länge, och dessutom mår man inte bra. Det är en osund och ganska förlegad inställning och åsikt att jobba dygnet runt, och inget modernt sätt att se på livet. Det är lite gubbigt och konsultigt. Det gäller att göra sitt jobb sjukt professionellt och leverera när man väl är här. Men den filosofin tror jag även att vi kommer att lyckas rekrytera ett skarpare team”.
Göra saker i rätt ordning
Så vad är hemligheten bakom Soundtrack your brands effektivitet? Och vad kan andra bolag lära sig? Att hitta rätt teamchefer gör att man tydligt kan delegera ansvar och mandat, vilket är en nyckelfaktor för att skala organisationen, enligt Ola Sars. Det gör att de andra kan klara sig allt längre stunder utan att vara beroende av honom.
“Vi lägger mycket tid och kraft på att hitta fokus i organisationen för att få ut max. Ett ord jag använder väldigt ofta och som definierar min egen roll i bolaget är sekvensera, alltså att lägga saker i rätt ordning. Det är som att lägga pussel, att bestämma vad vi ska fokusera på under det närmaste kvartalet eller året. På så sätt vet alla vad de ska göra, och när”.
Han tycker inte att investerare har något att göra med hur många timmar som avverkas på kontoret – bara ledningen levererar enligt plan.
“Ofta har investerare inte jobbat med något annat än fonder, vilket är en helt annan sak än att jobba operativt i ett techbolag. Det låter lite hårt att säga men i vår styrelse har vi folk som har jobbat på riktigt, som har operativ erfarenhet”, säger Ola Sars.