Du ska bara ta en snabb koll på Facebook men kan snart inte sluta scrolla i det ändlösa flödet – och varför inte köra ett till avsnitt på Netflix när det ändå startar automatiskt?
Känns det bekant? Du är långt ifrån ensam om att fastna i teknikfällorna och skaparna vet ofta mycket väl hur de ska få dig att stanna kvar.
Nu ryter den nystartade rörelsen Time Well Spent Sweden ifrån. Initiativtagarna tycker att tidsslukande appar och tjänster är ett sådant stort problem att man nu vill förändra techbranschen.
Bakom det svenska initiativet står företagen Shim, Doberman, Horseboy, Mindfulness Appen, Lifesum och MatchingID.
Hoa Ly, grundare av Shim, och Tove Blomgren från designbyrån Doberman är drivande i frågan.
”Vi använder i genomsnitt våra telefoner fyra timmar per dag och appar som Facebook och Instagram har blivit alldeles för skickliga på att fånga vår tid och uppmärksamhet”, säger Hoa Ly som har doktorerat i psykologi.
Time Well Spent grundades i USA av Google-profilen Tristan Harris som menar att de uppmärksamhetssökande tjänsterna är ett hot mot både hälsan och demokratin.
”Jag skulle faktiskt kalla det för ett exstensiellt hot mot mänskligheten”, har han tidigare sagt till BBC Newsnight.
Tristan Harris tycker att teknikbranschen ska bygga appar som gör att konsumenten känner att tiden är väl investerad istället för att försöka få dem att stanna kvar så länge som möjligt.
Hoa Ly berättar att hälften av 200.000 tillfrågade personer uppgett i en undersökning att de använder tjänster mer än de själva vill.
”Vi vill få fler att reflektera över vad som är ”time well spent” för användaren, och vad som händer när vi använder tjänsterna för mycket”, säger Hoa Ly.
Hoa Ly står bakom psykologi-appen Shim, en form av digital kompis du kan chatta med.
Pockar inte även den på uppmärksamhet?
"Jo, och det viktiga är därför att appens mål överensstämmer med användarens – att få hen att må bättre", säger Hoa Ly.
Tove Blomgren och Hoa Ly understryker att de uppmuntrar den vidare teknikutvecklingen men att vi måste våga vara ifrågasättande.
Tove Blomgren menar att vi behöver ta tillbaka vår tid för att kunna lösa de svåra problemen vi står inför, som exemplvis klimatförändingar och fake news.
”Man triggar våra hjärnor på att exempelvis reagera på saker man blir upprörd över, vilket tar bort tid för eftertanke och djupare relationer”, säger hon.
Det går inte att blunda för att det finns en vinning för aktörerna att hålla människor kvar på plattformarna, sett till exempelvis annonsintäkter.
"I och med att Facebook och andra sociala mediers affärsmodeller bygger på annonsering, så är deras prioritet inte nödvändigtvis användarnas bästa, utan annonsörernas.”, säger Tove Blomgren.
Rörelsen är icke vinstdrivande och medlemmarna bidrar med tid och engagemang. Framöver tänker initiativtagarna genomföra exempelvis workshops och event för att sprida sitt budskap.
Enligt grundarna är alla som är intresserade av hur teknik bäst kan hjälpa människor välkomna.