Sök ikon

Clas Ohlson tvingas betala dyrt för att komma ikapp digitalt

Artikel bild
Stefan Lundell anser att Clas Ohlson-chefen Lotta Lyrå betalar dyrt för Mathem-aktierna.

Mathems aktieägare är de stora vinnarna på morgonens affär.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Det är alltid samma sak när en nyhet om ännu en bolagsaffär breakas. Som journalist dränks du av en massa finansiella detaljer samtidigt som både köpare och säljare öser superlativ kring affären.

Clas Ohlsons 10-procentiga köp av den digitala matbutiken Mathem var inget undantag. Både Mathem-chefen Tomas Kull och prylkedjan Clas Ohlsons relativt nytillträdda vd Lotta Lyrå jublade så klart över uppgörelsen.

Och vid en första anblick känns det som en logisk affär. Clas Ohlson kan utnyttja Mathems eget distribution med över 200 egna lastbilar och kan dessutom sälja sina prylar via Mathems sajt. Tydliga samordningsvinster (eller synergier som aktieanalytikerna väljer att kalla det) och möjlighet till merförsäljning alltså. Något som vi på Breakit såklart tryckte på i vår första nyhetsartikel som publicerades bara några minuter efter det att nyheten gick ut.

Men nu, någon timme senare, har jag hunnit konsultera några e-handelsproffs och dessutom funderat ytterligare ett varv på egen hand. Då känns affären plötsligt inte lika klockren längre. I alla fall inte för köparen Clas Ohlson.

För 10 procent i Mathem betalar man 221 miljoner kronor i en nyemission. I transaktionen värderas hela Mathem till nästan 2 miljarder kronor (1.990 miljoner pre-money). Det är dyrt för en e-handlare som i år kommer omsätta 1,1 miljarder kronor och gör en rörelseförlust på säkert 120 miljoner kronor.

Men synergierna och merförsäljningen då? Nja, jag är skeptisk. Distribution kan Clas Ohlson lika väl lösa via ett vanligt distributionsbolag – utan att samtidigt köpa 10 procent av aktierna.

Och gällande merförsäljningen visar historien att det ofta bara är en from förhoppning. Mathems kunder kommer inte att börja storshoppa Clas Ohlson-prylar bara för att de exponeras för varorna när de handlar mat.

Nej, det här är en bra affär för säljaren med Tomas Kull i spetsen. Nu får han in nästan en kvarts miljard i kassan och kan förhoppningsvis ta Mathem till vinst i slutet av 2018.

Aktieägarna i Clas Ohlson får samtidigt betala dyrt för att prylkedjan varit så sent ut i digitaliseringsracet. Prylkedjan har nästan 170 butiker bara i Norge och Sverige men har inte alls fått fart på sin e-handel.

Enligt Breakits källor var det också Clas Ohlson som uppvaktade Mathem om en affär. Det märks på den upptrissade prislappen att köparen denna gång var mer ivrig än säljaren.

Läs mer