Sök ikon

Ikea lanserar Taskrabbit i Kanada – nu siktar de på Europa

Artikel bild
Jesper Brodin, vd Ikea. Foto: TT

Ungdomar som vill hålla sig i stan och är osugna på att skruva möbler tvingar möbeljätten att byta strategi.

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

nyheter@breakit.se

Det väckte en del uppståndelse när Ikea köpte startupen Taskrabbit tidigare i år. Via bolaget kan kunder beställa småtjänster som städningen eller mindre hantverk.  Alla som har försökt bygga ihop Ikea-möbiler förstår vad det innebär om man kan få den tjänsten gjord för en mindre penning. 

Köpet sågs som en naturlig förlängning av Ikeas kundtjänst och ett sätt för Kamprads möbeljätte att ta upp kampen med Amazon. 

Nu planerar Ikea att lansera  Taskrabbit i Kanada och utvärderar möjligheterna att ta den till Europa och Asien.

"Första delen av planen är att öka volymerna tillsammans med Taskrabbit där tjänsten finns i dag, vilket innebär USA och Storbritannien. Men ett naturligt första steg är att ta tjänsten till Kanada", sade Jesper Brodin, Ikeas nye vd, till Financial Times.

Ikea har tvingats till ett strategiskifte då en allt större grupp yngre kunde inte är villiga att ta sig till Ikeavaruhusen långt utanför städerna eller bygga ihop sina egna möbler.

Förvärvet av Taskrabbit är enligt Jesper Brodin sannolikt bara det första av många i vad han menar är "radikala" förändringar av Ikea.

Han har också sagt att han kommer öka taken för Ikeas plan för de kommande tio åren och i stället sätta horisonten vid tre år. Planen kommer presenteras för anställda i januari och februari i stället för juni. Enligt Jesper Brodin kommer den fokusera på hur Ikea ska anpassa sig till trender som urbanisering och digitalisering.

"Det kommer vara ett handlingsorienterat förhållningssätt", sade Jesper Brodin.

Läs mer