Redan i september fanns det uppgifter om en storaffär mellan Tencent och Spotify. Tencent är ett av världens största internetföretag med verksamheter inom bland annat sociala medier, e-handel och mobilspel. Källor till techsajten Techcrunch uppgav då, i september, att Tencent försökt köpa Spotify. Ingen av parterna ville då kommentera uppgifterna och inte heller nu vill vare sig Tencent eller Spotify säga något.
Vanligtvis välunderättade Wall Street Journal uppger dock att det just nu pågår förhandlingar mellan Spotify och Tencents musikenhet som innebär att bolagen ska byta aktier med varandra. Enligt uppgifter till Wall Street Journal handlar det om aktieposter på uppemot 10 procent i respektive verksamheter.
Genom upplägget skulle Tencent och Spotify gemensamt kunna ta sig an framtida licensförhandlingar med de större musikbolagen. Det skulle ge både Spotify och Tencent en betydligt bättre förhandlingsposition gentemot musikjättarna.
Enligt affärstidningen källor kan Tencent betala Spotify en mellanskillnad i kontanter då det sistnämnda bolaget är högre värderat än Tencent Music.
Spotify sägs redan förra året ha närmat sig kinesiska investerare men det var då inget större intresse med tanke på att musiktjänsten inte har planer på att ge sig in på den kinesiska marknaden.
Tencents musikdel värderades till 6 miljarder dollar förra året. Källor till WSJ säger dock att en nyligen genomförd finansieringsrunda höjt värderingen till 10 miljarder dollar. Spotify värderas till runt 16 miljarder dollar i den innoficiella handeln.
I likhet med Spotify har Tencent Music planer på en börsnotering, i det fallet väntas det bli antingen New York eller Hongkong.
Analytiker tror att Spotify skulle kunna lära Tencent Music att konvertera gratislyssnande kunder till betalande: Spotify har meddelat att 60 miljoner av dess 140 miljoner kunder är betalande. Tencent Musics strömningstjänster – QQ Music, Kugou och Kuwo – har hela 700 miljoner månatligt aktiva användare, men relativt få betalande. Analytiker beräknar andelen betalkunder till bara mellan 2 och 3 procent.
Tencent har sedan tidigare investerat i det svenska spelbolaget Paradox.