Saltside är något av ett doldisbolag på den svenska techscenen – mycket på grund av att bolagets verksamhet ligger så långt hemifrån.
Kort föklarat arbetar bolaget med att sätta upp Blocket-liknande sajter på tillväxtmarknader.
Redan från starten 2011 fick man in Stenbeck-familjens investmentbolag Kinnevik som investerare.
Saltside såg ett tag ut att kunna bli nästa svenska raketsuccé med framgångsrika Blocket-kloner i Ghana, Sri Lanka och Bangladesh. Men de senaste åren har bolaget haft det tufft.
Bolaget lade bland annat stora resurser på en satsning i Nigeria med över 100 anställda som man sedan tvingades lägga ned.
“Vi hade en fas där vi tog in nya pengar 2015 och tanken var att vi skulle expandera till nya marknader. Vi satsade väldigt hårt på Nigeria men gjorde det tyvärr inte särskilt bra”, säger Nils Hammar, vd och medgrundare av Saltside.
Han förklarar felsatsningen bland annat med ett kärvt makroekonomiskt läge i landet och att bolagets organisationsstruktur inte riktigt tillåter den snabba tillväxt man siktade på.
“Vår lanseringsmodell bygger på ganska mycket folk på marken. Vi missbedömde hur svårt det var. Det är otroligt tungrott att leda folk och få igång en verksamhet i länder med så mycket brister i infrastruktur och byråkrati”, säger Nils Hammar.
Efter ungefär 1,5 år tvingades man alltså lägga ned Efritin, som den nigerianska sajten hette. Då lade man samtidigt om hela sin strategi och gjorde sig av med en lång rad människor. Under våren lade man ned utvecklingen i Göteborg och hela sitt Dubai-kontor – där Nils Hammar själv satt. Totalt var det närmare 130 personer som fick gå från kontoren i Göteborg, Dubai och Nigeria.
“Vi försökte verkligen göra en väldigt offensiv lansering från början och det har vi inte riktigt gjort innan. Det var en tuff start på året”, säger Nils Hammar.
Inför storsatsningen 2015 tog bolaget in drygt 300 miljoner kronor. Några siffror om hur bolaget går nu eller hur mycket pengar som är kvar vill inte Nils Hammar avslöja. Däremot berättar han att omstruktureringen till en tryggare affär har lyckats väl. Bolaget har nu Sri Lankas enskilt största sajt och är lönsamma på den marknaden. Varje månad har bolaget 2,5–3 miljoner besökare på sin sajt, i ett land där Nils Hammar uppskattar antalet internetanvändare till 5–6 miljoner.
Även i Bangladesh och Ghana går affärerna bra enligt Nils Hammar.
“I Bangladesh hade vi konkurrens från Naspers och Schibsted (Två av världens största aktörer inom radannonser reds. anm.). Men de slog sig samman och nu har de bestämt sig för att lämna landet helt. För oss har det varit väldigt bra”, säger han.
Under hösten har bolaget dessutom fått in en ny ledamot i styrelsen. Det handlar om Indiens okrönte radannonskung Pranaya Chulet. har är vd och grundare av Quikr, som är i samma bransch som Saltside fast i Indien istället för Bangladesh och Sri Lanka.
“Vi kände att vi hamnade i en sits där det vore bra med lite mer operativ kompetens i styrelsen. Vi kan dra nytta av varandra och byta erfarenheter. Dessutom har vi vårt utvecklingskontor i Bangalore, där de har sitt kontor också så det är lätt att träffas”, säger Nils Hammar.
Även Quikr är en del av Kinneviks investeringsportfölj.
I den senaste kapitalrundan 2015 värderades Saltside till drygt 1 miljard kronor. Totalt har bolaget fått in över 400 miljoner kronor i riskkapital sedan starten.