Berättat av Kim Ejebari, medgrundare och marknadschef på Flarie, för Breakits Sara Lindmark.
Vi på Flarie driver en social spelplattform där våra användare kan spela roliga spel och tävla om riktiga priser tillsammans med sina vänner. Spelen sponsras av företag som kan lägga på sin egen design i spelen.
Vi har liknande målgrupp som Snapchat.
Så när vi fick reda på att de skulle släppa en ny självservicefunktion för videoannonser, tänkte jag att det var perfekt för vår betalda användartillväxt. Tidigare kunde annonsörer bara köpa geofilter och sponsrade linser direkt – för videoannonser krävdes ett samarbete med Snapchats säljteam.
Nu har det gått nästan fyra månader sen jag försökte köpa annonser på den nya plattformen. “Försökte”, eftersom det inte direkt har varit en smidig upplevelse.
Jag började med att signa upp mig på plattformen men fick till min förvåning inte tillgång till något konto. Det enda som kom tillbaka var ett automejl med instruktioner om att vänta och att jag skulle bli kontaktad om Snapchat behövde ytterligare information.
Två månader gick. Medan jag väntade började jag läsa artiklar om att plattformen nu fanns tillgänglig i Sverige.
1. Räckvidden redovisas inte
Jag gick igenom processen igen och fick samma automejl tillbaka. Av en slump träffade min kollega Snapchats Sverige-representant under ett byråevent. Jag hörde av mig till henne och hon bad mig kontakta den amerikanska kundsupporten med mina två ärenden.
När jag väl kommer i kontakt med dem säger de att de inte kan hitta ärendena och ber mig signa upp på nytt. Den här gången fungerade det och vi får tillgång till annonsplattformen som mer eller mindre liknar Facebook i sin uppbyggnad.
Vi kör igång vår första kampanj och allt verkar flyta på bra första dagen. Vår budget är satt till 50 dollar per dag och målgruppen ska enligt inställningarna vara 1-1,2 miljoner användare. Det ska bli roligt att se vilka mätvärden som Snapchat väljer att visa upp då vi jobbar lite inom samma bransch, tänker jag.
Till min stora förvåning är antalet impressions (hur många gånger som din annons har visats) och ‘swipe ups’ (antal klick) allt som Snapchat väljer att visa för oss som annonsörer. Det finns alltså ingen som helst möjlighet att se hur många unika användare man nått, eller frekvensen. Facebook visar ju hela flödet – hur många som har sett annonsen, hur många som har klickat vidare och hur många klick som har lett till app-nedladdningar.
Jag blir fundersam kring att det inte är mer transparent så jag kontaktar vår Sverigekontakt gällande detta och blir vidarebefordrad till en key account manager i Amsterdam som sägs kunna svara på mina frågor. Jag får beskedet att det i dagsläget inte går att se vilken räckvidd man har på sin kampanj. Annonsen ger hur som helst bra effekt den första dagen och vår kostnad per klick är lägre än den på Facebook så vi bestämmer oss för att öka budgeten till 200 dollar om dagen.
2. Målgruppen sägs vara för liten
Dag två slutar annonsen att leverera. Istället för att spendera 200 dollar så spenderar vi nu 0.9 dollar per dag. Jag ser inget felmeddelande någonstans så jag väljer att göra om processen och lägger upp en ny annons med exakt samma inställningar. Här känner jag att mitt tålamod börjar ta slut, det borde ju ligga i Snapchats intresse att få snurr på affären.
Säljchefen i Amsterdam ber mig kontakta den amerikanska supporten igen som dock inte kan se något fel på kontot eller annonsen. Jag får följande svar:
“Den valda målgruppen kan vara för liten. Ni har som mål att öka antalet appnedladdningar enbart för iOS och chansen att det ska finnas ett stort antal användare online vid en given tidpunkt, inom det geografiska området, är ganska liten. Eftersom ni bara riktar er mot Sverige så är det svårt att öka målgruppens storlek, och jag rekommenderar att ni siktar på att få fler swipes istället”.
Med andra ord så är alltså min målgrupp för liten. Detta trots att Snapchat påstår att det finns mellan 1-1,2 miljoner Ios-användare mellan 13-24 år i hela Sverige.
Något får mig att känna att det är något fuffens här. Har de verkligen en miljon aktiva användare? Jag tror knappast att Snapchat skulle ljuga, men däremot tror jag att de har sålt slut på sitt annonsutrymme till jättar som Gainomax och Coca Cola, det är mycket högre prio på att de annonserna levererar. Vi mindre aktörer får inte chans att köpa på plattformen, men det är bara min egen gissning.
Jag ändrar om kampanjen. Istället för att fokusera på att driva appinstallationer så optimerar vi för swipe ups, alltså klick in till app store. Skillnaden är rent algoritmisk och består helt enkelt i att Snapchat har koll på vilka som är mest benägna att gå hela vägen till att ladda ned en app.
3. Det är inte värt besväret
Åter igen så kontaktar jag Snapchat och de erbjuder mig 5.000 dollar i credits – på ett nytt ads-managerkonto (!) – på grund av allt trubbel. Jag lägger upp nya annonser lite sporadiskt men de verkar inte heller funka och jag varken orkar eller har tid att bry mig längre.
Trots att jag är övertygad om att Snapchat skulle vara en perfekt plattform att synas på så har upplevelsen för mig som annonsör hittills varit kantad av alldeles för mycket friktion för att fortsätta. Utöver nämnda händelser har vi under processen stött på en lång rad andra problem, som varje gång krävt ett mejl till supporten då den svenska partnern inte kunnat svara på frågorna. Dessa mejl tar självklart tid att få svar på då supporten sitter i Los Angeles.
Mina upplevelser av att annonsera på Snapchat kan summeras i ett antal frågor:
- Stämmer siffrorna gällande ‘potential reach’?
- Hur kommer det sig att kampanjerna inte kan leverera trots att vi som mindre annonsör inte är i närheten av att ha köpt allt annonsutrymme i vald målgrupp?
- Varför redovisas inte räckvidd och frekvens i ads manager-kontot? Detta borde väl alla annonsörer och rådgivare se som en självklarhet?
- Hur kan inte processen för onboarding av nya kunder vara bättre? Speciellt eftersom Snapchat har press på sig från marknaden att tjäna mer pengar på sin användarbas – som nu dessutom stagnerar i tillväxt.
Breakit har varit i kontakt med Snapchats PR-team som har valt att inte lämna några kommentarer till denna artikel.