Att e-handeln fortsätter att växa är en omvandling som redan skakat om branschen på flera sätt.
Tidigare i höstas avslöjade Breakit att den amerikanska e-handelsjätten Amazon är på väg in i Sverige och bolaget har tidigt köpt mark på flera platser i landet. När Amazon etablerar sig innebär det att en global jätte med enorma muskler kliver in på en marknad som redan är satt i enorm förändring.
En som är direkt påverkad och spår en dyster framtid för varuhusen är Gustaf Öhrn, vd på Åhléns. Bolaget har stängt flera varuhus under de senaste åren och i en intervju i Svenska Dagbladet flaggar han för att det kommer att bli flera.
"Vi utvärderar kontinuerligt baserat på lönsamhet och vi kommer att ha färre varuhus i framtiden" säger Gustaf Öhrn.
I USA talar man sedan ett par år tillbaka om köpcentrumdöden – klassiska gallerior står öde och tomma när e-handeln har tagit över och tvingat bort de fysiska butikerna.
Det är en framtid som Gustaf Öhrn ser framför sig även i Sverige och han menar att det byggs alldeles för mycket butiksyta idag som inte kommer att behövas i framtiden.
"Det kommer att gå fort när ett antal aktörer bestämmer sig för att lämna."
Att Amazon verkligen är på väg in i Sverige är han helt övertygad om men han tror inte att de kommer att bli lika dominerande som på andra platser i världen. I USA har Amazon till exempel nästan 50 procent av e-handeln.
"Marknaden som de kommer in i är förändrad. Befintliga aktörer har en annan möjlighet, tror jag. Det kommer att bli en kapplöpning mellan andra", säger han till Svenska Dagbladet.