Serieförvärvaren PodX – med ambitionen att bli ett världsledande podcastkollektiv – köper upp Perfect Day. Affären står klar tre år efter att Björn Ulvaeus och Conni Jonssons Pophouse köpte bolaget. Det meddelar bolagen i ett pressmeddelande på torsdagsförmiddagen.
EQT-grundaren Conni Jonsson tycks alltså köpa ut Abba-legendaren, som äger en fjärdedel i Pophuse (Conni Jonsson äger resten). Hans investmentbolag Qarlbo är också huvudägare i PodX.
Det framkommer inte vad PodX har betalat för Perfect Day, bolaget som grundades av Hannah Widell och Amanda Schulman.
Grundat av branschveteraner
PodX har varit ute på förvärvsturné på sistone. Breakit har rapporterat att bolaget köpt brittiska Platform Media för över 10 miljoner pund i syfte att etablera sig i Storbritannien, detta efter att ha gått in Argentina och Frankrike för ett par år sedan.
Bolaget grundades våren 2022 av medieveteranerna Staffan Rosell (tidigare vd Bauer Media), Patrick Svensk (grundare, Kanal 5) och Fredrik Said (före detta Acast). Bland investerarna finns som tidigare nämnt Qarlbo, som också är huvudägare i Pophouse Entertainment.
“Vi är stolta och glada över att välkomna Perfect Day Media till PodX Group. Perfect Day Media har en unik position på den nordiska podcast-marknaden och är bäst på att attrahera de främsta talangerna och profilerna, samt att framgångsrikt kommersialisera format och innehåll. Förvärvet ligger helt i linje med vår vision – att bli den ledande internationella podcastaktören”, säger vd:n Patrick Svensk.
Nya vd-duon fortsätter
Hannah Widell och Amanda Schulman har inte bara sålt sitt innehav, de har lämnat Perfect Day operativt. Deras ägarbolag fick 23,9 miljoner efter försäljningen (med en inbyggd earn-out över flera år) och duons Fredagspodden är fortfarande en av succéerna som produceras av bolaget, tillsammans med Alex & Sigges podcast, Ursäkta, When we were Kings och Gynning & Berg.
Vid årsskiftet tog Karolina Sandberg och Tove Barkestad över som vd-duo. De kommer att fortsätta att dela på ansvaret även efter förvärvet.
“Efter en intensiv och stärkande vår är vi väldigt glada över det fortsatta förtroendet från våra nya ägare att leda bolaget framåt. Det känns också väldigt lyxigt att tillhöra detta podcastkollektiv, där vi i sällskap med PodX Groups övriga dotterbolag ser betydande möjligheter för Perfect Day Medias fortsatta utveckling genom det nätverk och kompetens som finns inom PodX Group”, säger Karolina Sandberg.
Rörelseförlusten ökade
2023 omsatte Perfect Day Media 88,4 miljoner kronor, en knapp ökning från 87,8 miljoner 2022. Rörelseförlusten blev dock större än tidigare år på minus 13,4 miljoner kronor. 2022 gjorde Perfect Day Media en rörelseförlust på 11,8 miljoner kronor.
Det finns ingen årsredovisning på koncernnivå för PodX men Patrick Svensk har sagt till Breakit att dotterbolagen under 2024 kommer att omsätta uppemot 400 miljoner kronor sammantaget och att den organiska tillväxttakten ligger någonstans kring 40 procent.
LÄS ÄVEN: Miljonregn över poddstjärnorna Hannah & Amanda – och det är bara början
LÄS ÄVEN: Techräven Patrick Svensk tillbaka – nu ska han spränga miljardvallen: "Måste vara rättvist"