Jessica Nilsson arbetade som konsult i Los Angeles när hon och två kompisar bestämde sig för att starta eget.
”Jag har alltid dragits mot entreprenörskap och älskar startups”, förklarar Jessica Nilsson när vi intervjuar henne i Almedalen som en del i Breakits serie om digitala tänkare som görs i samarbete med Unibet.
Jessica Nilsson berättar att hon och de två vännerna tillsammans gick igenom olika affärsidéer – en diskussion som landade i att de gillade de digitala matbolagen Linas matkasse och Middagsfrid, två företag som redan då hunnit bli stora aktörer i Sverige.
Affärsidén resulterade i matbolaget Hello Fresh – ett bolag som i dag värderas till 2 miljarder dollar och ryktas vara på väg att köpa upp den svenska föregångaren Linas matkasse.
”Vi tyckte konceptet var fantastiskt och borde fungera på andra marknader. Mina två kompisar jobbade i Berlin och kunde få tag på kapital. De sa ’flytta till Berlin så drar vi igång’”, berättar Jessica Nilsson.
Redan från början var målet att satsa på att växa snabbt och tidigt gå in på nya marknader. För att kunna göra det behövde företaget stora mängder kapital – snabbt.
”När du tar in kapital tidigt är det alltid en tradeoff mellan hur snabbt du vill växa och hur många procent du vill ge bort av ditt bolag. Vi ville starta ett stort, internationellt bolag. Det visste vi redan från början”, säger Jessica Nilsson.
Tyska riskkapitalbolaget Rocket internet gick tidigt in i bolaget. Jessica Nilsson säger att första finansieringsrundan gick snabbt och enkelt. De fyra finansieringsrundorna som kom därefter var desto jobbigare.
”Vi vann på att vi höll kontakten väldigt länge. Vi hade kontakt med en fond i två år innan de investerade i oss”, säger hon.
Det är också ett tips som hon vill ge till andra entreprenörer som vill få in kapital.
”Personlig kontakt är väldigt viktigt."
I dag finns Hello Fresh på sju marknader och levererar en miljon matkassar i veckan.
”Utifrån ser det alltid ut som att det växer fort, men det har varit utmaningar hela tiden och man vill alltid växa fortare”, säger Jessica Nilsson.
Hon var marknadsföringschef i bolaget och jobbade med att göra företaget och konceptet känt.
Ett uppdrag som inte var helt problemfritt.
”Det var mycket svårare än vi trodde. Det allra svåraste var att utbilda marknaden. Vi trodde att tyska konsumenter var väldigt lika svenska, men så var det inte. De äter till exempel gärna varm lunch, men kall middag och konceptet med matkassar fanns inte där då”, säger Jessica Nilsson.
Efter flera år i företaget valde hon att hoppa av rollen som marknadsföringschef och tog istället en mer strategisk roll i bolaget. Hon förklarar att det var ett sätt för att komma tillbaka till Sverige.
Väl hemma i Sverige var planen att starta ytterligare ett nytt bolag. Men istället för att fortsätta på entreprenörsbanan kom hon i kontakt med riskkapitalbolaget Northzone – och började jobba med startups från ett annat perspektiv.
”Entreprenörer är de som gör allt jobb. Att driva ett eget bolag är en emotionell berg- och dalbana, du kan jobba ihjäl dig för det är det roligaste du vet. Som riskkapitalist måste du ta ett steg tillbaka. Det som är roligt är att istället för att sitta med ett enda bolag så träffar du 20 i veckan och möter fantastiska entreprenörer som gör saker du aldrig skulle kunna”, säger Jessica Nilsson.
Hon säger att det är lättare att få kapital i dag än det var när hon var med och drog i gång Hello Fresh.
”Det hade hänt jättemycket när jag kom tillbaka till Stockholm efter fem år utomlands. Förebilderna finns, kapitalet finns. Duktiga entreprenörer kan välja sina investerare och behöver känna att vi tillför något i deras styrelse”, säger Jessica Nilsson.
Tillgången till kapital säger hon också märks i de ökande värderingarna av nya bolag, särskilt de som befinner sig i tillväxtfasen och gör sin fjärde runda. Men själv hon tror inte att vi befinner oss i någon ny it-bubbla.
”Vi får vara noggranna med våra värderingar, men det är en helt annan situation än det var i slutet av 1990-talet. Det är många fler som har internet och bolagen visar på en helt annan lönsamhet”, säger Jessica Nilsson.
De branscher som hon tror kommer vara särskilt heta framöver är rekryteringsappar och system, e-handelsbolag som blir smartare i sin hantering av kunddata för att kunna erbjuda rätt sak till rätt kund och i sin logistikkedjor.
”Men det är ovanligt att vi hör talas om en helt ny affärsidé. Ofta handlar det om teamet bakom. Kan du göra något bättre än alla andra? Ser du problem i din vardag som du kan lösa på ett smartare sätt?”
Missa inte intevjun som släpps i podd-format på fredag!