Den som läser olika inredningsbloggar har kanske sett Neybers namn nämnas. Appen har funnits ett drygt år och är ett socialt spel där du formar olika rum med riktiga möbler.
När du är klar kan du fotografera och dela fotot med andra användare och få feedback. Utmaningen ligger i att sätta sin egen kreativitet på prov.
“Jag har alltid hållit på med spel och för några år sedan började jag jobba på en app-byrå. Då kom jag på att det vore coolt att göra ett liknande spel som The Sims - fast med riktiga möbler”, säger Mikael Cruseman.
Neybers tillåter dig att testa hur rummet skulle se ut med en tapet i galna mönster eller om du byter ut parkettgolven mot trä. Du kan välja på designklassiker som soffor från Carl Malmsten eller möbler från till exempel Ikea och Bukowskis.
Under det år som Neybers har funnits så har appen laddats ned 250.000 gånger på Ipad. Av de som har tankat ner den är ungefär 25-30.000 personer aktiva användare. De flesta är kvinnor som, föga förvånande, är intresserade av heminredning.
“Vi ska fortsätta göra det ännu roligare genom att släppa fler uppdrag och lägga till möjligheten att bedöma varandras uppdrag. Det är som ett dockhus för vuxna, ett spel där ingen vinner utan det går i huvudsak ut på att vara kreativ och social", säger Mikael Cruseman.
I skrivande stund finns Neybers endast för Ipad men innan sommaren släpps en version för Iphone och i början på hösten kommer det gå att använda appen även på Android-telefoner.
Företaget är nu inne i slutfasen på en finansieringsrunda, där målet är att ta in 3 till 5 miljoner kronor.
“Inget är klart förrän man har pengar på kontot, men det känns positivt”, säger Mikael Cruseman.
Runt 400 kända möbelmärken och designers finns representerade i spelet. Det är helt gratis för användaren medan företagen kan välja att betala för länkning till sina nätbutiker eller att få exponering via kampanjer och sponsorskap.
“Det blir en väldigt personlig upplevelse med produkten. När du sedan ska handla så kommer du ihåg produkten från att ha varit kreativ och social kring den i Neybers. Intresset har varit jättestort, inredningsbranschen har till skillnad från modebranschen inte haft lika stor digital utveckling, det finns mycket kvar att göra där”, säger Mikael Cruseman.
Den genomsnittliga spelaren tillbringar 44 minuter på Neybers. Det innebär att det alltså finns riktigt dedikerade användare.
“Vi har väldigt många hardcore-users som är inne ofta och gör flera kreationer per dag. Många lär känna varandra och blir kompisar, men så har vi dem som är inne bara några minuter också, säger Mikael Cruseman.
Hur inreder du själv hemma?
“Jag är ingen inredningsexpert eller designer men jag tycker det är kul och är nyfiken. Hemma inreder vi med allt från gamla stolar till nytt bord från Ikea. Vi gillar att måla inom familjen, så vi har tavlor som familjemedlemmar har gjort”.