Sök

Så fick Codarica appen att laddas ner 170.000 gånger - på två dagar

Mobilspel

Grundarna Rosalyn Knapp, Sanna Nilsson och Lovisa Levin, tillsammans med Marcus Lindström, kreativ chef. Foto: Rikard Westman/Bonnier Accelerator”.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Trion bakom Codarica gör appar de själva skulle ha velat använda som barn.
Ett gratisfönster på två dygn, Apples utbildningsprogram och tips mellan lärare ledde till att deras app laddades ned 170.000 gånger – på bara 48 timmar.

Det hela började som ett studentprojekt på reklamskolan Hyper Island i Stockholm. Uppdraget var att skapa en e-handelsbutik och hitta på en produkt att sälja. Efter en del brainstorming kom Sanna Nilsson, Lovisa Levin och Rosalyn Knapp på att temat skulle vara programmering för barn.

”Vi utgick lite från oss själva och gjorde en e-bok som vi hade velat ha när vi var små”, säger Sanna Nilsson, vd för Codarica.

Handlingen går i korta drag ut på att Kalle Kodare åker till världen Internet för att bygga ett hus av HTML-taggar. Trion upptäckte att det fanns ett stort behov av lekfulla hjälpmedel som kunde guida barnen in i den nya tekniken och gick vidare med att utveckla spel- och utbildningsappen Codequest.

”Vi sökte oss till start up-tävlingar och kom först med i Stings acceleratorprogram. Då visste vi bara litegrand om finansiering och om hur det var att driva företag, säger Sanna Nilsson.

Därefter har det rullat på i rask takt. I slutet av förra våren var prototypen för Codequest klar och de ansökte om att komma med i Disneys acceleratorprogram - och blev utvalda. Bara tre veckor senare var de på plats i Los Angeles och fick under fyra månader träffa flera höga chefer på Disney, bland annat vd:n Bob Iger.

”Han var väldigt passionerad av det vi gjorde och tyckte att det var rätt i tiden. Han sa bland annat att hans barn kommer vara den första generationen som har svårare att få jobb än deras föräldrar. Men att programmering är sättet att lösa det”.

Väl hemma i Sverige igen antogs Codarica till sitt tredje acceleratorprogram, i Bonniers regi, och i slutet av oktober släpptes en gratisversion av spelappen i Appstore.

I december kunde de tre grundarna presentera en stabilare och mer utvecklad version som kostade 19 kronor att ladda ned. För ungefär en månad sedan tog nedladdningen ordentlig fart. Ett gratisfönster på 48 timmar gjorde att appen hämtades hem av 170.000 personer mellan den 15 och 16 mars.

”Vi har testat massa olika metoder och marknadsföringsmedel men i slutändan så gav de där gratis 48 timmarna en viral effekt där främst lärare tipsade andra lärare. Apple har även ett program som heter Apple Education där skolor kan köpa appar online i volym”.

Totalt har appen laddats ned 180.000 gånger sedan slutet på oktober, varav 10 procent är betalande användare.

Samtal förs fortfarande med Disney och förhoppningen är att få till ett framtida samarbete. Just nu ligger bolagets fokus på att produktutveckla en ny app som planeras släppas i december. Den fokuserar ännu mer på programlösning, logik och analys.

”Det kommer vara ett spel där barn kommer kunna lära sig att koda genom att skapa sina egna spel. Vi kommer att behöva ta in lite större kapital för att kunna växa, men i dagsläget är ingenting klart runt riskkapitalbiten”, säger Sanna Nilsson.

Även om affärer med Disney lockar så är det i Stockholm som bolaget planerar att ha sitt säte. Sverige är en av världens största spelexportörer vilket säkert bådar gott när bolaget ska rekrytera spelutvecklare.

”Det finns extremt mycket bra kompetens här. Stockholm och Sverige är dessutom så bra på att stötta innovativa småföretagare. Det är ett ekosystem som funkar väldigt bra för oss just nu”.

Från och med den 15 april och en vecka framåt kommer Codequest att finnas tillgänglig gratis för Ipad och Iphone. Därefter kommer den åter att kosta 19 kronor att hämta hem.

Läs mer