Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Breakit avslöjar: Nu har de svenska riskkapitalisterna börjat casha in på Spotify

Artikel bild
@Kmeron for LeWeb11 / Flickr

Breakits Stefan Lundell har granskat ägarskiftena i Spotify som görs upp i tysthet.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

”Spotify befinner sig konstant i foundraising” – det är en kommentar jag hört från en rad svenska entreprenörer och riskkapitalister de senaste åren. Helt korrekt är det väl inte men en del sanning ligger det ändå i uttalandet. 

Musiktjänsten växer visserligen så det knakar men expansionen kostar stora pengar och intäkterna täcker inte på långa vägar kostnaderna.

Det är nu inget som verkar bekymra Spotify-vdn Daniel Ek. I Breakits intervju förra veckan konstaterade han kallt: ”Vi fokuserar bara på tillväxt”.

Och för att hålla uppe tempot ska Spotify plocka in mer pengar. Närmare bestämt 500 miljoner dollar, enligt både Wall Street Journal och våra egna källor.

Det är sannolikt i skenet av den kapitalanskaffningen vi ska tolka nyheten att skivbolaget Universal är på väg att förhandla till sig royalties på 1 miljard dollar de kommande två åren. Förmodligen är det ingen slump att de uppgifterna läcker ut nu, samtidigt som Spotify försöker ta in nya pengar. Investerarna som funderar på att kliva in i Spotify vill såklart få ned priset och då kommer uppgifterna om kraftigt höjda royalties lägligt.

En annan intressant aspekt på Spotifys kapitalanskaffning är om någon eller några av de gamla svenska investerarna kommer ta chansen att kliva av. 

Jag skulle i alla fall inte bli särskilt förvånad. Källor som jag talat med uppger att en av de största svenska ägarna, riskkapitalbolaget Creandum, redan har sålt betydande mängder av sina aktier. Creandum var en av de första externa investerarna i Spotify tillsammans med riskkapitalkollegorna Northzone och Wellington. Enligt uppgift har Creandum under stor sekretess sålt mängder av Spotify-aktier. Exakt hur mycket aktier det handlar om har inte gått att få fram och företrädare för Creandum säger bara ”inga kommentarer”.

Och faktum är att det vore i det närmaste tjänstefel av Creandum att INTE sälja några aktier i detta läge. Vid den senaste finansieringsrundan värderades hela Spotify till över 30 miljarder kronor. För Creandum innebär det att den ursprungliga insatsen mångdubblats.

Investeringen i Spotify gjordes för sju år sedan och riskkapitalbolagens fonders struktur bygger på att portföljbolagen ska börja säljas av efter cirka fem år. Det är ytterligare ett argument för Creandum att sälja. Ännu tyngre väger det faktumet att Creandum relativt nyligen varit ute och samlat in pengar till en ny fond – bästa försäljningsargumentet i en sådan process är lyckade försäljningar.

Frågan är om Northzone resonerar på samma sätt? Jag tror det, men i det fallet har jag inte lyckats få fram några konkreta uppgifter.

För unga, svenska techbolag är det enbart positivt att de här riskkapitaljättarna passar på att ”casha in”. En stor del av pengarna kommer nämligen i slutändan att återinvesteras i nya bolag. Vid en försäljning skickar riskkapitalisterna vidare pengarna till sina investerare och dessa återinvesterar sedan en del av kapitalet i nya fonder som i sin tur köper in sig i bland annat svenska techbolag.

Så är cirkeln sluten.

LÄS MER: Exklusiv intervju med Spotifys grundare Daniel Ek 

Läs mer