Det var år sedan Daniel Ek ställde upp på en längre intervju för svenska medier - men nu gör han ett undantag.
Breakit lyckas fånga honom i en paus på Women in tech, förra veckans stora techevent i Stockholm med över 600 personer på plats där Spotify var en av sponsorerna.
Tillsammans med sin medgrundare Martin Lorentzon har Daniel Ek redan förändrat affärslogiken i grunden för musikindustrin. Men efter ett längre samtal med honom inser man att han nu sannolikt också smider planer på att förändra ytterligare en mångmiljardbransch.
Daniel Ek är visserligen noga med att påpeka att han i dagsläget bara hinner med Spotify och sin familj men frågan är om han inte, i alla fall på sikt, också vill ge sig in i – läkemedelsindustrin.
”Hälsa är ett område jag är väldigt fascinerad av, framför allt interaktionen mellan teknik och psykologi”.
Vad menar du mer konkret?
”Ja, alltså hur vi med hjälp av olika mätmetoder kan förändra människors faktiska beteenden”, säger Daniel Ek.
Han ser framför sig att läkemedel i framtiden skräddarsys utifrån varje individs DNA vilket öppnar upp för helt nya typer av mediciner.
”Om 15-20 år kommer vi titta tillbaka på läkemedelsindustrin och tycka att den då var en slags häxkonst. Vi kommer att ha så mycket mer kunskap inom det här området”, säger han och fortsätter:
”Hela sjukvården idag bygger på att vi fixar dig när du är dålig. Affären i morgon kommer att handla om hur vi fixar dig innan du blir sjuk. Det skiftet kommer att flytta biljoner av dollar”.
Daniel Ek menar att det hittills har varit för lite innovation inom hälsosektorn men att det nu är på väg att förändras i takt med att allt fler techentreprenörer fokuserar på segmentet.
”Det som kommer att hända med läkemedelsindustrin är att den kommer att korsbefruktas av techindustrin och det är då det uppstår riktig innovation”, säger Daniel Ek
Det är uppenbart att han tänkt mycket kring de här mekanismerna även på ett mer generellt plan:
”Först när du sätter samman två olika tvärvetenskapliga grenar skapas helt nya idéer. Många frågar mig hur man ska göra konkret för att komma på nya idéer, men redan där gör folk ett misstag. Det finns inte ett enda exempel i historien på att man kommit på helt nya, unika idéer”, säger Daniel Ek.
”Innovation handlar istället om att sätta samman två eller flera saker i ett nytt sammanhang. Om du tänker på innovation på det sättet så är det mycket enklare att få fram nya affärsidéer”, säger han.
Har du något konkret exempel?
”Säg att du går i en affär och upptäcker något du irriterar dig över. Sätt ihop det problemet med en annan idé så har du ju redan där skapat en ny affärsmodell”.
Tillväxten för Spotify är fortsatt väldigt stark. Idag har bolaget över 15 miljoner betalande kunder vilket indikerar intäkter runt 1,6 miljarder kronor miljarder kronor på årsbasis. Förlusterna är dock fortsatt höga. Den senaste offentligjorda årsredovisningen från Spotify visade på en förlust på 525 miljoner kronor för 2013. Året innan dess hamnade förlusten på 790 miljoner kronor.
Men de stora förlusterna är inget som oroar Daniel Ek. Tvärtom tycks de ligga helt i linje med hans långsiktiga plan för bolaget.
”Vi fokuserar bara på tillväxt. Just nu har vi en situation där folk byter beteende från att köpa fysiska cd-skivor till att strömma musik via nätet. Vi talar om en tillväxt som mäts i 100-tals procent per år just nu”, säger Daniel Ek och fortsätter:
”Det är ett massivt skifte och varför skulle jag sluta investera när det skiftet händer? Det vore helt fel. Men självklart, när de flesta redan strömmar sin musik, då kommer vi nog dra ned på investeringstakten”.
Men det är inte en utveckling som Daniel Ek ser hända i närtid. Han pekar på uppskattningar om att runt 2,5 miljarder människor lyssnar på musik dagligen i någon form och att bara en minoritet av dessa gör det via strömmad musik på nätet.
”På månadsbasis har alla online-tjänster tillsammans ungefär en halv miljard användare. Det ger en ganska bra fingervisning om vår potential. Och vi växer snabbare än marknaden som helhet”, säger Daniel Ek.
USA är världens största musikmarknad där Spotify idag har etablerat sig som en av de stora spelarna men Daniel Ek blickar också gärna österut när han talar om tillväxtmarknader.
”USA tar fortfarande en stor del av mitt fokus. Men Kina är också superintressant och jag tycker folk missar det lite när de bara tittar på USA och Silicon Valley”, säger han och exemplifierar med de kinesiska nätjättarna Alibaba och Tencent:
”De är lika stora som Facebook både mätt i antal användare och intäkter. Jag åker till Kina ett par gånger per år och varje gång blir jag helt tagen av hur långt de kommit”, säger han.
I förra veckan publicerade Breakit en granskning som visade att de största svenska techbolagen släpade efter rejält när det gäller jämställdhet. Spotify var inget undantag - bolaget har ingen kvinna på någon av de viktigaste chefsposterna och i styrelsen sitter det bara män.
Daniel Ek erkänner utan omsvep att han som vd för Sveriges största techbolag själv misslyckats med den uppgiften.
”Alla vi techbolag är för dåliga på det här området, så är det helt enkelt. Vi måste höja oss mycket, mycket mer och det är därför som vi är med på ett sådant här event”, säger Daniel Ek.
Han pekar på att en mer jämställd ledning i grunden är en affärskritisk fråga för Spotify:
”Kvinnor är halva vår målgrupp, då kan det inte bara vara män som jobbar med produkten. Vi måste få en jämnare fördelning inte minst på de ledande posterna i vår organisation”.
Förutom att sponsra olika event har Spotify också ett särskilt tranieeprogram där fokus bland annat ligger på att lyfta fram fler kvinnor.
”Det programmet är ett sätt för att få in ännu mer kvinnor på ledande befattningar. Vi är också med att delar ledarskapsstipendiet Female Economist of the Year tillsammans med Handelshögskolan i Stockholm”, säger Daniel Ek.
Hans medgrundare Martin Lorentzon var nyligen ute i media och kritiserade bristen på bostäder i Stockholm och Daniel Ek framför nu liknande kritik:
”Det är ett mycket större problem än man kan tro. Vi har ju idag en situation där det flyttar in 50 000-60 000 människor varje år i Stockholm samtidigt som det byggs kanske 15 000 bostäder. Det är rätt uppenbart att det blir problem inte bara för tekniksektorn utan också för hela samhället”, säger Daniel Ek och drar parallellen till hur situationen ser ut i San Francisco.
”De har likartade problem med bostäder och där skapas nu en enorm ojämlikhet där låginkomsttagare får sämre möjlighet till bostad samtidigt som teknikbolagen betalar allt mer för lägenheterna”.
Han är orolig för att samma situation ska uppstå här.
”Det är svårt att säga om samma sak händer i Stockholm. Men vi vill ju skapa jobb i alla skikt, inte bara för högutbildade. Hur ska det gå till om vi inte har bostäder. Det här kommer att vara ett enormt problem”, säger Daniel Ek
Spotifys Stockholmskontor har idag heltidsanställd personal som bara arbetar med att ordna bostäder till bolagets medarbetare.
”Vi har egna bostadsförmedlare och hyr hela hyresfastigheter. Det är inte idealiskt men vi tvingas göra det för att bostadsmarknaden är så svår”, säger Daniel Ek som uppger att det i dagsläget jobbar uppemot 800 personer bara på Spotifys kontor i Stockholm.
READ THIS IN ENGLISH: "Spotify-founder Daniel Ek: In 15-20 years we will look back on today’s pharmaceutical industry and think it was witchcraft"
LÄS MER: Spotify-grundaren: "Bostadssituationen här är värst i världen"