Sök ikon

Acast har fått blodad tand efter Englandsuccé - letar nytt kapital

Artikel bild
F.h: Medgrundare Karl Rosander, Ulrika Saxon, vd på Bonnier Growth Media och Måns Ulvestam, medgrundare av Acast.

Acast har för första gången fler lyssnare och podcasts i England än i Sverige. Nu är podcastbolaget på väg att ta in 35-40 miljoner kronor i nytt riskkapital, enligt Breakits källor.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Sedan starten i 2014 har det gått upp och ner för Acast. Förra året gjorde bolaget en förlust på nästan 20 miljoner kronor och bolaget omsatte bara 2,5 miljoner kronor.

Men investerarna verkar ändå se stor potential i bolaget.

I våras rapporterade vi om att riskkapitalbolaget Moor tilsammans med Bonnier Growth Media gick in med ungefär 35 miljoner kronor. I 2014 tog bolaget in 20 miljoner kronor från Moor och levde på lånet från riskkapitalbolaget det året.

Nu verkar det dock som att bolaget har fått vind i seglen. Enligt Acasts vd, Måns Ulvestam, har de nu 500 podcasts som är anslutna till deras reklammodell och har ungefär 20 miljoner lyssnare i månaden på reklampoddarna. Numera befinner majoriteten av lyssnarna sig i England.

“Det är såklart en större marknad med fler människor och mer pengar så det har tagit lite tid att etablera sig där. Det känns väldigt kul att vi är större där än i Sverige. Både sett till antal lyssnare och intäkter. England var vår stora satsning 2015”, säger Måns Ulvestam.

Enligt flera källor till Breakit håller bolaget på att ta in nytt kapital just nu. Det ska röra sig om mellan fyra och fem miljoner dollar, alltså 35-40 miljoner kronor.

Måns Ulvestam är dock hemlighetsfull om den väntade kapitalanskaffningen.

“Jag vill egentligen inte säga så mycket om det för inget sådant är klart än. Det jag kan berätta är att vi kommer att ta in mer kapital, sannolikt inom det närmaste halvåret. Det kommer att användas för att expandera ytterligare både på våra huvudmarknader och till nya marknader”, säger han.

I samband med vårens kapitalanskaffning skulle bolaget även satsa på den amerikanska marknaden. Hur utvecklingen har gått där vill dock inte Måns Ulvestam kommentera.

Läs mer