Sök ikon

Bonnier pumpar in pengar i svenska poddplattformen Acast

Artikel bild

Bonnier Growth Media och riskkapitalbolaget Moor investerar motsvarande 35 miljoner kronor i Acast.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

Den Stockholms- och London-baserade podcastplattformen Acast, som hjälper användare lyssna och dela ljudinnehåll, får in pengar från Bonnier Growth Media och riskkapitalbolaget Moor. Totalt rör det sig om 5 miljoner dollar i finansiering, motsvarande cirka 35 miljoner kronor.

I ett pressmeddelande uppges att pengarna kommer att användas för fortsatt tillväxt i Europa samt expansion till den amerikanska marknaden. Rekryteringarna i USA och planeringen inför ett Acast-kontor i New York har redan påbörjats.

Acast grundades av Måns Ulvestam och Karl Rosander för bara ett år sedan, men har redan idag drygt 30 medarbetare samt en miljon unika användare.

"Sedan vi lanserade har investerare på båda sidor av Atlanten visat intresse men för att ta nästa steg i vår utveckling behövde vi förutom kapital en partner med god branschkunskap. Bonnier Growth Media, med stöd av en internationell mediekoncern, möter våra behov, precis som vi gör deras. De förstår att vi är en plattform som omdefinierar och förnyar podcastbranschen genom att engagera producenter, konsumenter och annonsörer på ett helt nytt sätt”, säger Måns Ulvestam, grundare och vd för Acast i en kommentar.

Bonnier Growth Media, som är ett affärsområde inom mediekoncernen Bonnier, kommer att bli minoritetsägare i bolaget.

Riskkapitalbolaget Moor, som grundats av serieentreprenören Kaj Hed som bland annat ligger bakom spelsuccén Angry Birds, är sedan tidigare investerare i Acast.

Läs mer