I takt med att fler och fler överger den traditionella tv:n till förmån för nätet så drar de största Youtube-profilerna in allt större summor. Merparten av pengarna får stjärnorna in på annonser men flera av dem hittar också nya intäktskällor.
Vi har tidigare exempelvis berättat om succén för Felix Kjellbergs spelapp ”Legend of the Brofist” som snabbt blivit en storsäljare i App store.
När den amerikanska affärssajten Forbes rankar vilka Youtube-stjärnor som tjänar mest toppar också svensken listan. Enligt Forbes tjänar Felix Kjellberg 12 miljoner dollar eller drygt 98 miljoner kronor under 2015. Siffran är en uppskattning som Forbes gjort efter att intervjuer med managers och Youtube-profiler samt bearbetning av statistik från mätorganet Nielsen.
Här är hela listan med de bäst betalda Youtube-stjärnorna:
1. Felix “Pew Die Pie” Kjellberg
Summa: 97 miljoner kronor
Svensken drar in nästan 100 miljoner kronor om året och har blivit världskänd med sin kanal i det så kallad “Let’s Play”-segmentet. Nästan 40 miljoner prenumeranter följer klippen där han spelar olika tv-spel och kommenterar dem. För kort tid sedan lanserade han även sitt alldeles egna mobilspel.
2. Smosh
Summa: 69 miljioner kronor
Barndomskompisarna Ian Hecox och Anthony Padilla från Sacramento, Kalifornien har satsat på komiken på Youtube. Nu har de fem olika youtubekanaler, bland annat en spansktalande version av Smosh, och släppte dessutom sin första film i somras. Över 20 miljoner konton prenumererar på duons sketchklipp bara på huvudkanalen.
3. Fine Brothers
Summa: 69 miljoner kronor
Ytterligare en duo delar andraplatsen på listan med Smosh. Fine Brothers har blivit kända för sina reaktionsklipp. Istället för att de skapar egna sketcher bjuder de istället in kändisar eller privatpersoner och filmar deras reaktioner när de tittar på till exempel virala youtubeklipp eller musikvideos. Nu har de två skaparna även tagit formatet till linjär-tv och gör ett eget program på Nickelodeon. Youtubekanalen har 13 miljoner prenumeranter.
4. Lindsey Stirling
Summa: 49 miljoner kronor
Det är inte inte bara komiska unga män som är populära på Youtube. Med hjälp av sin fiol och sina dansmoves har Lindsey Stirling sedan 2007 jobbat ihop 7 miljoner prenumeranter. Det som började som spontana klipp har efterhand blivit välproducerade popmusikvideos.
5. Rhett & Link
Summa: 37 miljoner kronor
Två ingenjörer bytte spår och blev istället Youtubekomiker. Nu gör de talkshowen Good Mythical Morning som riktar sig mot ungdomar.
6. KSI
Summa: 37 miljoner kronor
Delar femteplatsen med Rhett & Link och är den näst största kanalen i “Let’s Play”-kategorin efter Pew Die Pie. Det ska dock sägas att sportspelnörden KSI är bättre än Pew Die Pie på att kapitalisera på sina följare med 37 miljoner kronor på 10 miljoner prenumerant (3,7 kronor per prenumerant) jämfört med 97 miljoner kronor på 39 miljoner prenumeranter (2,5 kronor per prenumerant).
7. Michelle Phan
Summa: 25 miljoner kronor
Michelle Phan har lockat tittare från hela världen med sina sminktips. Den självlärde makeupartisten gör även instruktionsklipp där hon lär tittaren att sminka sig som olika kändisar som Lady Gaga och Angelina Jolie.
8. Lilly Singh
Summa: 20 miljoner kronor
Ståuppkomikern lockar nästan 7 miljoner prenumeranter till sin youtubekanal. Klippen består oftast av små sketcher med igenkänningshumor eller mer traditionella blogginlägg.
9. Roman Atwood
Summa: 20 miljoner kronor
Delar åttondeplatsen med Lilly Singh. Fyller sin youtubekanal med practical jokes och har en e-handelsbutik där fansen kan köpa t-shirts och tygväskor.
10. Rosanna Pansino
Summa: 20 miljoner kronor
Även Rosanna Pansino drar in ungefär 20 miljoner kronor och hamnar på en delad åttonde plats. Hon har något så sällsynt som en matlagningskanal med fler följare än Jamie Oliver. Har även gett ut kokboken Nerdy Nummies Cookbook.