När Mynewsdesk såldes till NHST Media Group för två år sedan valde David Wennergren, Erik Andersson och Richard Johansson att göra något annat. Alla tre hade varit med i bolaget från start och kände sig sugna på att ruska om en ny bransch.
Det blev HR istället för PR. I maj 2013 lanserades Teamtailor.
“När vi gick in i PR-industrin hade det inte hänt mycket under lång tid och det var samma sak inom HR. Det finns många CV-hanteringssystem och jobbportaler men vi upplevde att det saknades tekniska hjälpmedel för att marknadsföra sin arbetsplats och engagera medarbetare i rekryteringen,” säger Erik Andersson, medgrundare och vd för Teamtailor.
Till skillnad från rekryteringstjänster som Uptrail och Cruitway är Teamtailor ingen extern marknadsplats. Trion har nämligen valt att fokusera på employer branding i form av karriärsidor. I dag har de flesta företag och organisationer en karriär-avdelning på sin hemsida där jobbsökare får veta mer om arbetsplatsen och kan söka lediga tjänster.
“Det är ofta den mest besöka sidan på hela sajten och det är där man gör sin research efter att ha läst en platsannons. Men 9 av 10 karriärsidor är under all kritik. Många består bara av en lista med jobb och lite värdeord. Det man är intresserad av är ju arbetsplatskulturen och medarbetarna, säger Erik Andersson.
Teamtailor har byggt en employer branding-plattform för att hjälpa företagen att framstå som attraktiva arbetsgivare. Samtidigt har de också utvecklat ett speciellt rekryteringsverktyg som är kopplat till karriärsidan.
“Målet är att det ska vara så enkelt som möjligt att söka jobb, både i mobilen och datorn. En annan funktion är att alla på en arbetsplats ska kunna vara med i rekryteringen och känna sig delaktiga. När det till exempel kommer in en ny ansökan får medarbetarna en notification,” säger Erik Andersson.
Nu tar företaget in 7,5 miljoner kronor från affärsänglarna Henrik Torstensson, vd för Lifesum, Mattias Miksche, vd för Stardoll, Jonathan Forster, Europachef på Spotify, och Nicklas Lindberg, HR-ansvarig på Paradox Interactive.
“Det här teamet har visat att de kan bygga framgångsrika webbtjänster tidigare och med Teamtailor gör de det igen. Ny teknik ger nya möjligheter för bättre rekrytering. Genom att sammanföra employer branding och rekrytering erbjuder Teamtailor något unikt”, säger Henrik Torstensson, i ett pressmeddelande.
Investeringen kommer att användas till att utveckla produkten. Fram tills nu har företaget lockat till sig 150 kunder, däribland Lifesum, Instabridge, Fyndiq, Hemnet och Filippa K. Förra året omsatte bolaget 1,3 miljoner kronor.
“Då var vi tre anställda och nu är vi 10, så det går snabbt. Egentligen har vi inget omsättningsmål utan vi vill få in så många kunder och användare som möjligt. Just nu arbetar 2.800 rekryterare dagligen i systemet,” säger Erik Andersson.