Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

PR-byråer varnar för techbolaget Newshubbys prestationsmodell

Artikel bild
Patrik Westander, vd för Westander och Peter Krameus, chef för Graylings kontor i Stockholm. Foto: Pressbilder.

PR-startupen Newshubbys nya koncept är att bara ta betalt när ett pressmeddelande leder till en artikel. Patrik Westander som driver PR-byrån Westander och Peter Krameus, chef för Graylings kontor i Stockholm, är skeptiska till att få betalt för uppfyllt resultat.


Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

Grundarna bakom pressmeddelandetjänsten Newshubby tycker bara att PR ska kosta pengar om det leder till resultat, vilket vi skrev om på tisdagsmorgonen.

Newshubby har därför infört en prisgaranti som innebär att kunderna betalar först när de har nått ut i medierna via en artikel.

Peter Krameus, chef på PR-byrån Graylings kontor i Stockholm, är skeptisk till att få betalt för uppfyllt resultat.

“Det där har funnits länge i branschen men det har aldrig riktigt slagit igenom på bred front. Om vi ska få betalt först när vi lyckas placera något i media så hamnar vi i en sits där vi måste ha ett visst inflytande över innehållet i pressmeddelandet, säger han.

Han utvecklar resonemanget:

“Vi kan söka upp medier som är lättare att få publicitet i än de som kunden vill synas i. Eller vinkla på saker som vi vet är enklare att få publicitet för än de saker som verkligen är bra för kunden att nå ut med. En deal som går ut på att vi är tvingade att gå till media är inte något vi tror på. Det är varken bra för oss eller kunden.”

Branschkollegan Patrik Westander på pr-byrån Westander vill inte recensera hur just Newshubby tar betalt för sina tjänster men säger att han känner en tveksamhet till all prissättning som är direkt kopplad till journalisters eller politikers beslut.

"Pr-byråer ska inte prissätta sina tjänster på ett sätt som riskerar att underminera journalisters eller politikers integritet. Ett pris för att få en artikel publicerad i en tidning eller en motion lagd i riksdagen bäddar för ett oetiskt agerande", säger han.

Peter Krameus tror inte heller på idén med en prenumerationstjänst som skickar ut pressmeddelanden till relevanta journalistlistor.

“Journalister är ju dränkta i pressmeddelanden och har ont om tid. Dessutom är en annan stark trend just nu att media gärna vill ha nyheter exklusivt. En journalist är inte intresserad av information som konkurrenten också får utan de vill ha något som de kan vara ensamma om,” säger han.

Patrik Westander ser inte Newshubby som någon direkt konkurrent, trots att startup-bolaget har som ett tydligt mål att göra PR-tjänster billigare att anlita.

"Vi konkurrerar inte främst med andra PR-byråer, utan med de möjliga uppdragsgivarnas inaktivitet. Många aktörer saknar helt eller har bara sporadiska samarbeten med en PR-byrå. Därmed går de också miste om det löpande PR-samarbetets struktur, driv och utifrånperspektiv", säger Patrik Westander.

Läs mer