Det började hösten 2014 som en tjänst enbart för skapande av pressmeddelanden. Sedan ett halvår tillbaka har Newshubby fokuserat alltmer på att skicka ut och matcha rätt pressmeddelanden med rätt journalister.
Nu är det dags för nästa steg: en prisgaranti riktat till de företag som vill prova på PR eller göra några få punktinsatser varje år.
“Många vågar inte anlita en PR-konsult eftersom det inte finns någon garanti för att nå ut. Man ska inte behöva betala flera tusen kronor i månaden om det inte ger resultat – det känns inte ett dugg modernt. I andra branscher betalar man ju per klick, visning eller liknande, så nu lanserar vi samma modell för PR-branschen,” säger Alexandra Bylund, grundare och vd för Newshubby.
I samma veva införs en prenumerationstjänst. Större företag eller företag som jobbar regelbundet med PR kommer att ha möjlighet att göra ett obegränsat antal utskick i månaden till en relevant lista av journalister.
Siktet är inte inställt bara på tech- och it-företag utomlands utan alla sorters branscher, även i Sverige.
“Det största problemet i USA är att techbolag blir kontaktade av konsulter som tar 10.000 dollar i betalning och lockar med de bästa kontakterna. Jag tycker det känns helt fel. En bra nyhet borde få plats i media oavsett hur bra man kan betala eller hur väl man känner journalisten. Vi hoppas kunna göra PR mer lättillgängligt och prisvärt,” säger Alexandra Bylund.
Företaget har i skrivande stund 300 kunder i Sverige och USA. I juni tog Alexandra Bylunds team in en såddrunda om 1 miljon kronor från den brittiske affärsängeln Russell Glenister och Almi tillväxtlån.
Den nya modellen med prisgaranti och prenumeration kommer att lanseras den 1 september. Den ska, till att börja med, finnas tillgänglig enbart på den svenska marknaden.