Wall Street Journal rapporterar nu om att Iphone- och Ipad-användare kan sila bort annonser i webbläsaren så tidigt som i september månad. Enligt affärstidningen är den årliga omsättningen från annonser i mobilen nästan 600 miljarder kronor.
Nu kan den marknaden komma att förändras markant, om reklamblockarna blir lika populära i mobilen som på datorn. Där blockeras redan en tredjedel av alla annonsvisningar i Sverige.
Vi har tidigare rapporterat om kvällstidningarnas rädsla för "ad blocker-bomben" och det framför allt världens digitala medier som kommer att påverkas. Antalet läsare i mobilen ökar kraftigt och därmed även annonsintäkterna där.
Samtidigt, dock oberoende av Apples beslut, vidtas åtgärder i mediebranschen. Kvällstidningen Expressen har sedan en tid tillbaka uppmanat läsare som använder ad blockers om att sluta med det. Nu rapporterar danska Mediawatch att MTG sänker videokvalitén för besökare som använder ad blockers på deras sportsajter.
Den nya utvecklingen kan även ses som ett taktiskt drag från Apple mot Google.
Konkurrenten har störst annonsintäkter i världen och får den största delen av det från webbläsare till skillnad från Apple som bara drar in annonspengar från appar. Därför har Apple naturligt nog valt att behålla annonserna i apparna med motiveringen att det inte påverkar hastigheten på samma sätt som i webbläsaren.
Apple kommer inte själva att skapa ad block-tjänster appar kommer att tillåtas i Appstore.