Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Ad blocker-bomben – här är nästa stora skräckscenario för sajterna

Artikel bild
Kollage TT/Jan Erik Henriksson/Leif R Jansson

Sverige har redan ett av de högsta antalet ad blockers i världen och med iOS9 blir det ännu enklare att slippa se reklamen. När allt mer av annonspengarna flyttar ut på nätet oroas nyhetsbolagen av det som döpts till "Ad blocker-bomben".

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

red@breakit.se

Webbredaktör

När allt fler timmar spenderas på internet snarare än framför tv:n flyttar reklampengarna också till nätet. Enligt en färsk undersökning som publicerades i Wall Street Journal ökar pengarna inom internetreklam med nästan 20 procent på den internationella markanden. Det är också på nätet en krisande dagspress har chansen att dra in pengar.

Men vad händer när programvaror som blockerar annonser hindrar reklamen från att visas?

Samma undersökning visar att Sverige är det land i världen där flest använder så kallade ad blockers, som stoppar reklambanners från att synas. En tredjedel av alla annonsvisningar på svenska apparater blockas.

Detta går att jämföra med USA där bara 6 procent av alla internetanvändare brytt sig om att installera någon blockering.

Med det nya operativsystmet ios9 förväntas det bli ännu enklare att installera sådana annonsblockeringar.

I Mattsson och Helins senaste podcast tog Expressens chefredaktör Thomas Mattsson och Aftonbladets chefredaktör Jan Helin upp just problemet med vad de kallade för “Ad block-bomben” och de problem som det skapar för problem för svenska tidningar och nyhetssajter. Jan Helin kallade den för en “sann skräck”.

“Ad-blockers är idag ett växande problem som behöver hanteras. Ett sätt skulle kunna vara, om man är radikal, att när de användare som använder sig av ad-blockers går in på sajten så skickar man ett svar till dem ‘hej, vi ser att du använder ad-blockers. Välkommen till vår betaltjänst som kostar si och så här mycket’” sa Jan Helin.

Han fortsatte därefter med att säga att det inte är någon som vågar agera så idag av rädsla för att tappa besökare. Samtidigt ifrågasatte han vad värdet av en användare som inte vill ha varken annonser eller betaltjänst.

Thomas Mattsson tycker att det är fullständigt rimligt att det finns annonser på en sajt, men kanske inte på ett så störande sätt som det blivit de senaste åren.

“Reklamen i dagstidningarna har inte börjat spela upp ljud som man inte har bett dem, har inte legat framför tidningsartiklar som har gjort tidningsartiklarna omöjliga att läsa. Och det har inte varit så hög annonspackningsgrad att det varit svårt att hitta journalistiken. Så användarupplevelsen är ju inte optimal på någon av de stora mediesajterna som har annonser. Det kommer inte bara att gå att säga att nu får ni vackert betala eller acceptera läget som det är. Vi som är medietag måst nog jobba lite mer på användarupplevelsen”, sa Thomas Mattsson.

Enligt en undersökning publicerad på Adweek är det betydligt färre personer som väljer att installera en blockering i sin telefon än i datorn. Det är alltså smartare att annonsera på mobiler om företaget vill vara säkert på att få fram sitt budskap.

Ett annat sätt är att komma runt problemet är att använda sig av programvara som i sin tur blockerar annonsblockerarna. Företag som PageFair, Secret Media och Sourcepoint USA tjänar bra på företag som vill att deras annonser ska visas, oavsett vilka program användaren har installerat. Samtidigt får företag som tyska EyeO som skapar annonsblockeringsvara allt fler donationer och nedladdningar.

Varken Thomas Mattsson eller Jan Helin verkar vara intresserade av att ge sig in i den katt och råttalek som pågår i mjukvaran bakom kulisserna på annonsmarknaden. Istället kan de tänka sig att satsa på en lösning motsvarande Spotify eller sätt att göra annonserna mer intressanta utan att det helt blir innehållsmarknadsföring.

“Den gamla idén om att trycka in reklam som fullständigt fuckar upp användarupplevelsen, det kommer inte att funka … om du kletar ner en sajt så att den ser ut som en julgran och så är det några nyheter i mitten, över tid så är inte det ett bra sätt att kommunicera för någon. Det är inte en bra nyhetsupplevelse och det är inte bra för den som har lagt en massa pengar på att synas i närheten av det om det begår våld på nyhetsupplevelsen… Reklamen har en gigantiskt uppgift framåt att hitta ett tilltal och hitta en användarupplevelse och publiceringsplattformar som gör att folk faktiskt vill ta del av de här budskapen”, sa Jan Helin.

Läs mer