Sök

Efter Tyskland – nu går svenska Magine in i Storbritannien

Magine

Pressbild: Magine

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Magine gör det möjligt att sända live-tv genom nätet. Bolaget etablerade sig förra året i Tyskland, nästa steg är Storbritannien där bolaget tecknat kontrakt med några av landets största tv-kanaler.

Magine TV fokuserar på strömning av live-tv och har täcknat kontrakt med flera stora brittiska tv-kanaler som itv och Channel 4 inför lanseringen där.

“Vi fokuserar på Europa och de största europeiska marknaderna är Tyskland och Storbritannien. Vi började i Tyskland och nu går vi in i Storbritannien”, säger Ambuj Goyal, som är vd för Magine.

Först ska en testgrupp på 3.000 personer prova och utvärdera tjänsten. Sedan ska den lanseras på bred front med både gratis- och premiumversion. Ambuj Goyals målsättning är att alla ska använda Magine.

"I Tyskland har 38 procent av våra användare inte ens en tv och många som har en tv föredrar att se live-event på andra enheter", säger han.

Genom att personalisera tjänsten så att användare kan få tips och interagera med andra tror Ambuj Goyal att människor kommer att ändra beteende när det gäller att titta på tv.

"När marknaden växer så växer vi med den. I somras fick vi rättigheter att visa VM i fotboll. Det gjorde att vi snabbt blev stora i Tyskland och kunde introducera en betalvägg. Vi har tripplat inkomsterna från våra användare där efter att fler har gått över till premiumtjänsten", säger Ambuj Goyal.

Den molnbaserade tjänsten har funnits på den svenska marknaden i två år och på den tyska i ett. Hittils har tjänsten 1,5 miljoner användare i Tyskland. I Sverige har det inte gått lika bra. Här låg tjänsten nere i flera månader i väntan på en ny lansering. Nu är den uppe igen och erbjuder olika former av strömningspaket, men hur många användare bolaget har i Sverige vill inte Ambuj Goyal avslöja.

"Sverige är en experimetmarknad och där får jag inte avslöja antalet användare utan att prata med styrelsen först", säger Ambuj Goyal.

Det har inte hindrat pengarna från att trilla in till bolaget. Som Breakit tidigare har berättat har Magine tagit in stora mängder riskkapital från bland andra den argentinske oljemagnaten Alejandro Bulgheroni Sammanlagt har Magine tagit in 60 miljoner euro, eller drygt 550 miljoner kronor, i riskkapital.

"De ska användas till att expandera. Vi är inne i en expansiv fas nu. Vi har en modell som fungerar och tillsammans med våra partnerbolag ska vi växa så fort det går", säger Ambuj Goyal.

Han berättar att han har siktet inställt på Latinamerika och Asien, men när det skulle bli aktuellt med en sådan etablering kan han inte säga.

"Det beror på hur snabbt vi kan knyta avtal med nya partnerbolag", säger Ambuj Goyal.

Läs mer