Magine har byggt en streaminglösning som låter användarna titta på en mängd olika tv-kanaler, som CNN och Cartoon Network, via internet i stället för ett traditionellt tv-abonnemang.
Tjänsten hade förra året 100.000 användare i Sverige men drabbades av ett bakslag i mars 2014 när TV4 valde att hoppa av. Magine valde då att expandera till Tyskland och koncentrera sina resurser där.
Nu förbereds dock en nylansering i bland annat Sverige men också flera andra marknader. Planen är att bolaget, i stället för att sälja färdiga kanalpaket, ska låta användarna plocka ihop sin egen kanalmix.
Inför lanseringen har bolaget tagit in ny finansering om 104 miljoner kronor. Av dokument från Bolagsverket som vi har tagit del av framgår att det handlar om ett så kallat konvertibellån. En konvertibel är en skuld som kan omvandlas till aktier senare.
Bolagets ordförande Kamal Bherwani vill inte berätta hur många användare Magine har just nu men säger att tjänsten “fortsätter att växa” i Sverige.
“Vi pausade tjänsten i Sverige mellan juni 2014 och maj 2015 medan nylanseringen förbereddes. Den nya tjänsten gör det möjligt att välja bara precis de kanaler du verkligen vill se i stället för ett färdigt paket. Det har skapat ett nytt intresse för tjänsten i Sverige”; säger han.
Enligt Magine-ordföranden har företaget över 1 miljon registrerade användare i Tyskland. Han väljer dock att inte gå inte gå ut med hur många av dem som är betalande.
“Samtidigt som vi ska växa på befintliga marknader ska vi gå in i ett åtminstone ett par nya länder i innan årets slut. Det blir både i Europa och andra världsdelar”, säger Kamal Bherwani.
Magine har tidigare tagit in sammanlagt 200 miljoner kronor i finansiering från riskkapitalbolaget Varenne samt privatinvesterarna Ole Salsten, Carl Palmstierna och Harald Mix. Den sistnämnda är vd på uppköpsbolaget Altor.
Magine har dock fler delägare som i uttalanden från ledningen har beskrivits som “internationella investerare” vars identitet är hemlig.
Av de dokument som vi har tagit del av framgår dock vilka de hemliga ägarna är. Störst, och mest intressant, av dem är investmentbolaget Inversora Agroindustrial Global (IAG) som äger 23 procent av Magine.
IAG kontrolleras av Alejandro Bulgheroni som är Argentinas rikaste man. Han styr landets oljejätte Bridas och har tillsammans med sin bror Carlos tillgångar på över 47 miljarder kronor, enligt affärstidningen Forbes.
Familjen kontrollerar också stora oliv- och vinodlingar i flera länder i Latinamerika.
Kamal Bherwani påpekar att Alejandro Bulgheroni som privatperson inte är direkt aktieägare i Magine även om det av handlingarna framgår att oljemagnatens bolag är delägare. Alejandro Bulgheroni själv sitter dessutom i Magines styrelse.
“Eftersom vårt mål är att bygga en global tjänst är det inte förvånande att vi har lyckats locka till oss investerare från andra delar av världen”, säger Kamal Bherwani.
Efter bakslaget i Sverige när TV4 hoppade av har en del branschbedömare rest frågetecken kring om Magines modell verkligen är vad folk vill ha. Tjänsten konkurrerar med bolag som Netflix och HBO som producerar eget innehåll i stället för att bara distribuera andras.
“Vi skiljer oss från de aktörerna eftersom vi erbjuder live-tv. Nyckeln till framgång är att använda ny teknik och kombinera det med en stor förståelse för konsumentbeteendet, som skiljer sig åt från land till land. På en del marknader kommer vi att vara en helt fristående tjänst medan vi på andra marknader, till exempel i USA, kan komma att erbjuda vår plattform till andra tv-bolag”, säger Kamal Bherwani.
Enligt den senast inkomna årsredovisningen, som är för 2013, om satte Magine 47 miljoner kronor och gjorde en förlust på 92 miljoner kronor.