Linn och Marcus Tagesson har jobbat med e-handel i snart tio år och tillsammans har paret byggt upp ett internationellt etablerat bolag. Mer flera tunga förvärv i ryggen är Babyshop, som säljer barnkläder och barnprylar, nu på god väg att nå en miljardomsättning.
“Det har varit lite av en bergochdalbana”, säger Linn Tagesson.
Hon och Marcus Tagesson berättar att det först var när de tog in sitt första externa kapital 2013 som de slutade att känna sig sårbara.
“Det var då de sömnlösa nätterna inför att vara tvungen att ringa och säga till en leverantör att inbetalningen kommer att bli lite sen upphörde”, säger Linn Tagesson.
“Innan dess kunde det komma en räkning på 20.000 kronor som vi inte hade räknat med som förstörde planen. Vi har alltid varit väldigt kostnadsmedvetna, kanske för att vi varit lite underfinansierade”, säger Marcus Tagesson.
Nu är det istället tanken på hur många anställda som de har ansvar för och de tuffa mål de har satt för organisationen som får hjärtat att slå snabbare. Som Breakit tidigare har skrivit har Babyshop nyligen förvärvat norska Babyshop.no och brittiska e-handelsbutiken Alexandalexa.
“Alexandalexa tog bara tio dagar att helt integrera i våra system, Babyshop.no tog sex veckor”, säger Marcus Tagesson.
Han tillägger att han tror att de är väldigt bra på att få in nya förvärv snabbt in i bolaget.
“Vi gjorde en integrationsplan där vi bestämde vad vi skulle göra och vad vi ville med företagen. Det går inte att bara förvärva ett bolag och sedan låta det sköta sig sjäv. Integrationen måste ske med en gång, drastiskt och dramatiskt. Det är vikitgt att vara bestämd, att planera och snabbt få in alla i samma system”, säger han.
Linn Tagesson håller med om att det varit viktigt att få in alla bolag i samma affärssystem för att kunna ha kontroll över det som händer i alla delar av företaget, även om de själva sitter i ett annat land.
“Jag tycker också att det har varit viktigt att få med personalen i de andra bolagen så att de känner att vi gör det här tillsammans. Personalen från Norge och Storbritannien har kommit till oss i Stockholm och vi åker och arbetar hos dem regelbundet också", säger Linn Tagesson.
Babyshop skulle alltid bli ett globalt bolag, berättar Marcus Tagesson som först fick idén till företaget när han kom på domännamnet. Då hade han ingen erfarenhet av varken barn eller barnkläder.
“Jag satt och läste en bok, jag pluggade juridik då så jag läste mycket, och så kom jag på domännamnet babyshop så jag skrev ner det på ett bokmärke. När jag såg bokmärket igen några månader senare gick jag in för att kolla om det var ledigt.”
Det var det inte. Kvinnan som ägde Babyshop.se kunde för 7.000 kronor tänka sig att sälja. Den affären gjordes upp på McDonalds vid slussen över en hamburgare. Att få loss .com-adressen visade sig vara betydligt svårare. Den tillhörde General Electrics som visserligen också kunde tänka sig att sälja – men för 3,5 miljoner kronor.
“Det tog oss två år bara att komma i kontakt med dem. Till slut fick vi tag i dem via en domänmäklare och lyckades få ner priset till drygt 1 miljon kronor. Sedan tog vi lån på lägenheten vi bodde i för att kunna köpa den. Då hade vi en omsättning på 2,5 miljoner kronor och folk trodde att vi var galna, men vi var övertygade om att vi måste ha babyshop.com. Det är nog den bästa investeringen vi har gjort”, säger Marcus Tagesson.
Linn Tagesson håller med.
“Det var viktigt att ha ett globalt och lätt namn. Jag minns att vi var med i en utländsk tidning som listade de dyraste köpen av domännamn. Jag vet inte om de tyckte att vi hade gjort en bra affär, jag tror inte det”, säger hon.
Det är en av de saker som Linn och Marcus Tagesson tycker har förändrats i branschen under de nio år de har jobbat i den. I dag vet de flesta att ett bra domännamn är guld värt. Som Breakit tidigare har skrivit har många som var med och köpte på sig domäner i internets barndom kunnat tjäna grova pengar på rätt namn.
“En annan sak som har förändrats är synen på e-handel. 2006 trodde folk att vi var skumma människor som satt i en källare och skickade paket. Nu är e-handlare nästan hajpade istället”, säger Linn Tagesson.
“Vi drev ju visserligen sajten från en källare”, invänder Marcus Tagesson.
“Ja, det gjorde vi faktiskt. Men det var i alla fall inte vår egen källare”, säger Linn Tagesson med ett skratt.
På frågan om det är en tillgång eller en prövning att driva ett företag som par är de överens om att fördelarna överväger.
“Det var jobbigast de första åren när det bara var vi eller någon anställd. Så fort det kom in folk försökte vi hela tiden dela upp arbetsuppgifterna så att vi gjorde olika saker. Samtidigt har vi båda stor förståelse för att den andra måste jobba. Vi vet ju varför och vill ju att vår partner ska göra de här arbetsuppgifterna. Det är väldigt bra egentligen för då finns det ingen irritation. Däremot blir det alltid lite komplicerat att vara borta tillsammans och vem som ska hämta barnen, vems jobb som är viktigast”, säger Linn Tagesson.
“Vi tycker båda om att jobba, men vi har två döttrar hemma också. Vi har försökt leva som ett normalt par och ser till att helgerna är jobbfria", säger Marcus Tagesson.
Från början var det långt ifrån självklart att de skulle driva bolaget tillsammans. Istället letade Marcus Tagesson efter någon i sin vänkrets som skulle kunna sköta det operativa medan han pluggade.
“Det var ingen som kunde och till slut blev Linn arg och undrade varför jag inte frågade henne”, säger Marcus Tagesson.
“Du hade frågat nästan alla du kände utom mig”, säger Linn Tagesson.
“Jag hade någon slags tanke från början om att jag inte skulle blanda ihop företaget med familjen”, säger Marcus Tagesson
Sedan dess har bolaget vuxit till att bli en av Sveriges största e-handelsbutiker. I år är målsättningen att komma upp i en omsättning på 850 miljoner kronor. Sedan ska företaget fortsätta att växa internationellt.
“När vi skrev ner våra mål för företaget när vi startade det hoppades jag att vi skulle bli stora i Skandinavien. Nu är vi det och plötsligt känns inte USA så avlägset längre”, säger Linn Tagesson.