Sök ikon

Babyshop-grundarna dammsuger marknaden på konkurrenter

Artikel bild
FOTO: Modemässan Habit

På knappt sex månader har grundarparet Linn och Marcus Tagesson shoppat bolag för uppskattningsvis en kvarts miljard kronor.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Babyshop är utan tvekan ett av Sveriges snabbast växande e-handelsbolag just nu. För tre år sedan omsatte bolaget, som säljer barnkläder på nätet, knappt 40 miljoner kronor. Eter köpet av den norska klädkedjan med samma namn är försäljningen uppe i närmare 700 miljoner kronor i försäljning.

Bakom den snabba utvecklingen ligger en kombination av organisk och förvärvad tillväxt. I november köpet Babyshop brittiska Alexandalexa med en omsättning på runt 175 miljoner kronor. Köpet av Babyshop Norge adderar till ytterligare 275 miljoner kronor i försäljning.

Någon köpeskilling uppges inte i något av fallen men enligt affärssajten dn.no blev priset för det norska bolaget knappt 90 miljoner kronor och för Alexandalexa betalades ännu mer på grund av den verksamhetens starka tillväxt, uppger en källa till Breakit.

En rimlig uppskattning är därför att Babyshop tillsammans betalat uppemot en kvarts miljard kronor för båda bolagen sammanlagt. 

Norska Babyshop startades 1992 men grundarfamiljen Floberg har sålt barnvagnar och andra barnprylar ända sedan 1960-talet.

Marcus Tagesson som grundade Babyshop tillsammans med sin fru Linn för åtta år sedan säger i en kommentar:

”Köpet av Babyshop Norge stärker vår position på marknaden. Vi är glada att ta täten i konsolideringen av premiumsegmentet för barnkläder”.

De två företagsförvärven har finansierats med hjälp av riskkapitalbolaget Verdane som kom in som ägare 2010.

Läs mer