Efter över ett halvårs förhandlingar och prisdiskussioner blev affären igår klar - det norska riskkapitalbolaget Herkules köper drygt 30 procent av aktierna från de nuvarande ägarna i Linas Matkasse.
Hur mycket Herkules betalar för sina aktier har vi på Breakit inte lyckats ta reda på än. Våra källor och även Dagens industris uppger dock att hela bolaget värderas till runt 900 miljoner kronor i transaktionen. Sannolikt finns det flera framtida vinstmått kopplade till detta pris och säljarna får alltså inte 270 miljoner kronor att dela på i första läget.
”Jag vill inte kommentera några uppgifter kring priset men vi kommer få drygt 30 procent av aktierna”, säger Herkules partner Sverre Flåskjer när vi når honom på torsdagsförmiddagen.
Herkules vill normalt få en majoritet i de bolagen som de köper in sig i men gör denna gång ett undantag från den strategin. Grundarna Lina Gebäck, Niklas Aronsson samt riskkapitalbolagen Creandum och Acton Capital behåller tillsammans aktiemajoriteten i bolaget.
”De nuvarande ägarna ser så stora tillväxtmöjligheter framöver att de ville vara kvar som ägare men vi kommer att få en ledande roll i bolaget och bland annat få ordförandeposten i styrelsen”, säger Sverre Flåskjer.
Även han har en väldigt optimistisk syn på matkassebolagets potential.
”Man har redan idag en stark position i både Sverige och Norge. Nu satsar man också i Holland och i planen ligger expansion in på flera andra europeiska marknader som inte är lika mogna som den svenska”, säger Sverre Flåskjer.
Innan försäljningsprocessen av Linas Matkasse startades i början av året fanns relativt långt framskridna planer på en börsnotering. Sverre Flåskjer är inte heller främmande för att sätta bolaget på börsen på lite sikt.
”Företaget skulle passa bra på börsen men det finns inga sådana beslut tagna idag. Börsen kan absolut bli nästa steg för LInas Matkasse”, säger han.
Det har varit mycket spekulationer och uppköpsrykten kring Linas Matkasse det senaste halvåret. Bolaget, som dubblade sin omsättning i fjol, jagades till en början från tungviktare som bland annat Axfood och – men som senare drog sig tillbaka på grund av en för hög värdering.