Sök ikon

Axfood ratar Linas Matkasse - kör i gång konkurrerande projekt

Artikel bild

Axfoods vd Anders Strålman bekräftar Breakits uppgifter om att prislappen på Linas Matkasse blev för hög för dagligvarujätten.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

Vi har tidigare kunnat avslöja att matjätten Axfood varit intresserad av att köpa Linas Matkasse men att dagligvarujätten drog sig ur när priset blev för högt.

När budgivarna bjöds in till slutrundan var beskedet att det krävdes minst cirka 750 miljoner kronor för att få vara med i processen. Det fick bland annat Axfood att backa ur.

”De tycker helt enkelt att priset är för högt”, sa en av Breakits källor då.

Nu bekräftas uppgifterna av Axfoods vd Anders Strålman. I en intervju med nyhetsbyrån Direkt berättar han att bolaget i stället kommer att satsa på att utveckla och testa det e-handelsprojekt som inleddes efter första kvartalet.

E-handelsprojektet ska främst omfatta Hemköp-butiker, men även i mindre utsträckning Willys-butiker. När och hur e-handelsprojektet  lanseras återstår dock fortfarande att se. Klart är att det ska testas i höst.

Köpryktena rörande Linas Matkasse kommenterar Anders Strålman såhär:

"Vi har varit inne och tittat på det, men vi har inte lagt något bud på Linas matkasse. Prislappen var för hög", säger han till Direkt.

Läs mer