Sök ikon

Utländska mediejättar på jakt efter svenska Youtube-nätverk

Artikel bild
Stina Honkamaa-Bergfors Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Efter MTG:s köp av Splay och Zoomin - nu talar allt mer för att United Screens står näst på tur.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Storaffärerna bland Youtube-nätverken har avlöst varandra de senaste året. 

Bakgrunden är det kraftiga skiftet i tittarvanor från traditionell linjär-tv till Youtube där de stora mediejättarna har haft svårt att hinna med. Att köpa på sig ett snabbväxande Youtube-nätverk har blivit en enkel, men ofta kostsam, genväg till de unga tittarna.

Startpunkten var när amerikanska Disney hostade upp nästan 1 miljard dollar för ett av världens största Youtube-nätverk Maker studios. Efter det har flera liknande affärer skett i Europa där stora etablerade mediabolag köpt delar av eller hela Youtube-nätverk och för knappt två veckor sedan köpte MTG majoriteten av svenska Splay.

Det är en affär som mycket väl kan följas av ytterligare transaktioner på den nordiska marknaden. Enligt Breakits källor var två internationella mediejättar med i kampen om Splay. Till sist var det ändå den lokala spelaren MTG som drog det längsta strået i den budstriden men det behöver inte betyda att deras intresse svalnat för den nordiska marknaden.

Här finns ju ytterligare en stor aktör som borde vara en relativt liten munsbit att sluka för den här typen av mediabjässar - United Screens. Efter en relativt tuff start har vdn och medgrundaren Stina Honkamaa-Bergfors fått rejäl fart på bolaget. Omsättningen kommer att dubblas till över 40 miljoner kronor i år och på månadsbas kommer verksamheten gå runt vid årsskiftet. Efter att i slutet av 2014 ingått ett strategiskt avtal med Makers Studios titulerar United Screens nu sig själva det största Youtube-nätverket i Norden. För ett stort internationellt mediebolag som vill stärka sin närvaro i Norden är därför United Screens det naturliga valet nu när MTG knutit till sig Splay. 

Ytterligare en faktor som talar för en affär är att United Screens storägare, mediekoncernen Bonnier med runt 20 procent av aktierna, via TV4 dragit igång ett eget Youtube-nätverk. Det ryktas också om att Stina Honkamaa-Bergfors och Bonniers inte drar helt jämnt vilket skulle vara ytterligare ett argument för en försäljning.

Tajming-mässigt är det svårt att tänka sig ett bättre tillfälle att sälja. Splays grundare Vigor Sörman vittnar om att Youtube-segmentet är glödhett och att potentiella köpare hört av sig i parti och minut. Prislappen blir också därefter. Investmentbanken uppskattar i en ny analys till sina kunder att MTG värderade hela Vigor Sörmans skapelse till nästan 100 miljoner kronor i den senaste transaktionen. det är onekligen bra betalt för en verksamhet som i år omsätter 50 miljoner kronor och bara gör en blygsam vinst. 

Stina Honkamaa-Bergfors skrattade först bara när Breakit igår fick tag i henne och frågade henne om hon var villig att sälja sitt bolag. Men samtidigt lade hon till:

”Det beror väl på priset och på vad som är bra för bolaget”.

Läs mer