Sök ikon

KLART: MTG köper världens största bolag inom e-sport

Artikel bild
Nora Lorek / TT

Mediekoncernen MTG köper 74 procent av det tyska e-sportsbolaget Turtle Entertainment – världens största bolag inom e-sport.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

Vi på Breakit rapporterade redan i april att mediekoncernen MTG var på väg att köpa ett av världens största e-sportföretag, tyska Electronic Sports League. Vi kunde då rapportera att det sannolikt skulle handla om en affär på flera hundra miljoner kronor.

Nu står det klart att MTG har tecknat avtal om att förvärva 74% av Turtle Entertainment, som är världens största bolag inom esport och står bakom ESL.

”Turtle är ett fantastiskt bolag och en fantastiskt investering för MTG”, sade Jørgen Madsen Lindemann, MTG:s VD och koncernchef, i samband med en telefonkonferens på onsdagsmorgonen.

”Det är en spännande affär för oss.”

I ett pressmeddelande framgår det att andelen förvärvas från finansiella investerare och bolagets grundare för en kontant köpeskilling om 78 miljoner euro, 720 miljoner kronor.

Grundarna och bolagets ledning kommer att behålla de resterande 26% av aktierna i bolaget och fortsätta i sina nuvarande roller.

”Investeringen är i linje med MTGs strategi att komplettera sina linjära och internet-baserade on-demand-underhållningstjänster genom investeringar i snabbväxande digitala bolag med relevant och skalbart innehåll och communitys”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

E-sport, där deltagarna tävlar mot varandra i olika dataspel, är en av de snabbast växande sektorerna i den digitala industrin. En färsk prognos från analysföretaget Newzoo, som vi tidigare rapporterat om, gjorde gällande att antalet tittare på e-sport kommer växa från dagens 205 miljoner till 335 miljoner redan under 2017. Klart störst är e-sport i den för annonsörer väldigt intressanta målgruppen män mellan 18 och 34 år. 

“Esport är snabbt på väg mot att bli en av de mest sedda globala sportkategorierna med passionerade fans och en ung engagerad publik. Det finns idag nästan lika många gamers som traditionella sportfans och esport var nästan lika stort som ishockey i termer av entusiastiska fans under 2014. Dock genererade varje enskild esport-entusiast strax över 2 amerikanska dollar i intäkter under 2014, jämfört med 56 dollar för traditionella sportfans, så detta globala fenomen har en fantastisk potential. Investeringen är en viktig milstolpe i vår digitala utveckling”, skriver Jørgen Madsen Lindemann, MTG:s VD och koncernchef, i pressmeddelandet.

Newzoo spår att den globala e-sportmarknaden inom något år kommer vara värd över 1 miljard dollar.

Den kraftiga tillväxten har lockat till sig flera stora traditionella mediebolag som ser att många av deras användare försvinner in i e-sportsegmentet. Både Aftonbladet och MTG har de senaste åren dragit igång egna, större e-sportsatsningar.

Läs mer